Psalmbok

Sång och musik

Sång och musik har alltid följt människan åt och hjälpt oss att ge uttryck för känslor som sorg, rädsla och glädje.

I Svenska kyrkan finns plats för all typ av musik. Här kan du utveckla ditt musikintresse genom att sjunga i kör, spela instrument eller gå på konsert.
Varje år deltar över 100 000 körsångare i kyrkans verksamhet. Kyrkorummet är en av de viktigaste musikscenerna i Sverige och du har alltid möjlighet att medverka.

Musik i vår

Våra körer övar troget varje vecka. Här kommer några tillfällen där du kan höra dem sjunga under våren. Hamrånge kyrkokör sjunger i gudstjänsterna i Hamrånge kyrka den 31 mars och 19 maj. De medverkar också vid konserten för Börje Salmings ALS-stiftelse den 14 juni. Kören bjuder också in till Sommarkonsert i Hamrånge kyrka den 23 juni kl. 16.00. Ad Astra bjuder in till vårkonsert den 26 maj i Hille kyrka där de tillsammans med kören Opalen sjunger bl.a. Bob Chilcott´s "A Little Jazz Mass". Sjung av hjärtat-kören har musikkafé med schlagertema tisdagen den 28 maj. Platsen är Hille församlingsgård. Hille kyrkokör avslutar sin termin med en sommarkonsert i Hille kyrka den 8 juni. Välkomna!

Körer i våra församlingar

Hille kyrkokör

Hille kyrkokör är en vuxenkör som sjunger egna konserter, sjunger i gudstjänster och gör olika framträdanden i kyrkan. Repertoaren är blandad med tonvikt på klassisk körmusik. Kören övar på torsdagar kl. 19.00 i Hille församlingsgård. Vi söker körsångare till alla stämmor - sopran, alt, tenor och bas. Vi ser gärna att du har en musikerfarenhet antingen genom att ha sjungit i kör eller spelat instrument. Körledare: Marianne Hein-Nordström

Hamrånge kyrkokör

Vi deltar i gudstjänster framför allt vid storhelger men har även egna musikgudstjänster. Vi ordnar musikkaféer och sjunger vårsånger i Axmar på Valborgsmässoafton. Sommarkonserter och julkonserter förekommer också. Ett ganska blandat program med andra ord! Ledare är Emma Wallerberg. Övning på tisdagar kl. 18.30-20.30 i Hamrånge kyrka.

Sjung av hjärtat-kören

En "må bra kör" där du får energi och blir glad! Kör för nybörjare. Vi sjunger, fikar och får med oss ett ord hem. Kören träffas i Hille församlingsgård på tisdagar, udda veckor, kl. 18.00-20.00. Höstterminen startar den 5 september. Körledare är kantor Marianne Hein-Nordström och diakoniassistent Annika Hugosson.

Ad Astra

Ad Astra är en kvinnlig vokalensemble som består av ca 16 erfarna körsångare. Den lilla kören sjunger främst klassisk körrepertoar, vilket inkluderar större verk och mässor för damkör och modern musik, men även enklare repertoar för Gudstjänster, julkonserter m.m. Körledare: Nicole Johansson.

En psalmbok och en mikrofon ligger framlagda. I bakgrunden syns sjungande barn.

Barnkörer

Decibellen & Stjärnorna är våra barnkörer. De övar i Hille församlingsgård och medverkar i gudstjänster i Hamrånge och Hille. Klicka dig vidare till sidan med mer information om barnkörerna.