Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.
Foto: Johannes Frandsen

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Ta hänsyn till brudparets önskemål

Som gäst är du där för att dela brudparets glädje och vara delaktig i gudstjänsten. Du medverkar till den goda andan i en glad och högtidlig gudstjänst. Tänk på att ta hänsyn till brudparets önskemål.

Var ute i god tid

Gästerna ska anlända till kyrkan i god tid. Minst tio minuter före utsatt tid bör man inta sina platser i väntan på brudparets intåg. Låt stunden vara högtidlig.

Placering

Ibland är de främsta bänkraderna reserverade för brudparets närmaste familj och släkt - men det finns ingen regel som säger att det alltid måste vara så. Sedan tidigare är det vanligt att brudens familj och vänner sitter på vänstra sidan mittgången och brudgummens på den högra. Ibland vill brudparet fortfarande ha det så, men det finns inga måsten.

Många brudpar utser värdar/kyrkomarskalkar till vigseln som delar ut vigselprogram och kan hjälpa till med placeringen.

Fotografering och mobiltelefoner

Om brudparet inte vill att fotografering ska ske under gudstjänsten är det bra att låta gästerna veta det. Antingen kan man skriva det i programbladet

eller låta prästen nämna det när gästerna hälsas välkomna till kyrkan innan brudparet tågar in. Mobiltelefoner ska naturligtvis vara avstängda i kyrkan.

Kläder

För vissa brudpar är det viktigt vad gästerna har på sig i kyrkan och ofta står en klädkod i inbjudan. Fråga om du är osäker.