Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Amatörer ger oss en ny bild av Sverige

I sin nya film Amatörer vrider och vänder Gabriela Pichler på vem som har makten över bilden och vilka bilder av vårt samhälle det är som får synas. I den snabbföränderliga tid vi lever i tycker hon att bilderna av Sverige inte riktigt hänger med, och i Amatörer ger hon oss en ny med mycket värme och humor.

Det har inte blivit mycket tid till att pusta ut för Gabriela Pichler sedan hennes nya film Amatörer visades för första gången under Göteborgs filmfestival i januari. Då tilldelades den både Dragon Award Best Nordic Film och Svenska kyrkans filmpris. I dagarna är det biopremiär och inför det har det varit en hel del jobb, inte minst med marknadsföring.

- Jag hoppas ju att många vill gå och se den här filmen, och jag hoppas att man tillåter sig att skratta för den är rätt rolig. Jag har försökt göra en film som påminner mycket om verkligheten fast ändå med en twist, säger Gabriela Pichler.

Amatörer handlar om den fiktiva lilla kommunen Lafors som hoppas vända den ekonomiska torkan genom att locka till sig ett tyskt lågprisvaruhus. För att stärka kommunens varumärke ber kommunstyrelsen skolungdomar producera filmer om sin hemort, men filmerna blir inte riktigt som de tänkt sig. Man beslutar sig därför för att anlita en professionell filmare och snart är kampen igång om vems bild av Lafors som ska gälla.

Gabriela Pichler under Göteborgs filmfestival då hon fick ta emot både Svenska kyrkans filmpris och Dragon Award Best Nordic Film. Bild: Mikael Ringlander

MAKTEN ÖVER BILDEN

Just vilka bilder av vårt samhälle det är som får synas, både inom och utanför Sverige, är en fråga som Gabriela Pichler och Jonas Hassen Khemiri har vridit och vänt på när de tillsammans skrivit manus till Amatörer.

- I den tid som vi lever i förändras saker ganska snabbt och det känns inte alltid som att bilderna av vårt land hänger med i den förändringen, säger Gabriela Pichler.

Hon berättar att de började granska fenomenet kommunfilm, korta reklamfilmer där allt som är bra med en ort visas upp för att locka nya invånare. I valet av bilder är det ofta ganska talande vilka man vänder sig till. Det är homogent och många av filmerna är väldigt lika varandra.

- I Amatörer har kommunfilmen fått bli en symbol för något större och Lafors lite av ett mikrokosmos av Sverige, särskilt i förhållande till den tyska lågpriskedjan Superbilly som förväntas satsa på orten och som har med sig den idealiserande bilden av Sverige som finns i Tyskland. Vi tyckte att det var intressant att titta på vem man egentligen vill tillfredsställa med den här typen av film.

LANDSBYGDENS RÄDDNING

Amatörer och Gabriela Pichlers förra film Äta sova dö har flera gemensamma nämnare, en är att de båda utspelar sig i en svensk landsbygd där alltfler arbetstillfällen försvinner när verksamhet flyttar till länder med billigare arbetskraft.

- Min förra film handlade ju om nedläggning av en industri och jag ville följa upp trådarna efter den och se vad som händer efteråt när ett samhälle ska gå vidare. Hur går man vidare när en verksamhet flyttar någon annanstans i en globaliserad värld? Idag är den lilla orten eller byn ofrånkomligt kopplad till den stora världen. Det går inte att vara en öde ö längre, inte ens i Sverige, utan tvärtom är vi alla ihopkopplade på något sätt.

Ändå är det långt ifrån en hopplös bild som förmedlas i Amatörer. Gabriella Pichler arbetar hellre med det hoppingivande och humor, att se på en situation ur flera vinklar eller genom personer som Aida och Dana, filmens två huvudpersoner.

-De har båda invandrarbakgrund men sitter inte i en förort. Sverige har fler bilder av landsbygd än vajande fält i solnedgång eller en råmande ko vid en landsväg. När vi pratar om utflyttning idag på mindre orter så är det ju också folk som flyttar in och skapar ett nytt liv, startar igång det där igenbommade kaféet igen eller håller igång konsumtionen på plats. Det kan jag tycka att man fokuserar alldeles för lite på.

- Landsbygdens räddning är kanske just de nyinflyttade och i filmen är det Aida och Dana som brinner mest för Lafors.

KAMERAN VÄGEN TILL POLITISKT UPPVAKNANDE

Det finns en koppling till Gabriela Pichlers eget politiska uppvaknande i Aidas filmintresse som väcks genom kommunfilmen. När kommunstyrelsen ratar hennes och skolkamraternas filmer och anlitar ett proffs istället ger hon inte upp utan kämpar vidare. Med hjälp av kameran upptäcker hon att det går att påverka. Det blir ett uppvaknande även politiskt för henne, precis som det blev för Gabriela.

- Med kameran kunde jag påverka på ett annat sätt och ju mer jag filmade desto mer medveten blev jag om olika saker. I filmen har jag försökt visa hur kameran inte bara är en leksak i ungas händer utan också något som kan lära dem om världen och göra dem till medvetna samhällsmedborgare, berättar Gabriela Pichler.

ARBETET MED AMATÖRSKÅDESPELARE HAR ETT EGET SYFTE

Varken Zahraa Aldoujaili och Yara Aliadotter som spelar Aida och Dana, eller Fredrik Dahl som spelar kommuntjänstemannen Musse har skådespelarbakgrund. Gabriela Pichler arbetar helst med amatörskådespelare och har ett eget syfte med det, att människor som kanske är långt ifrån att få briljera i en film faktiskt får den chansen. Det finns en poäng med att kommuntjänstemannen Musse spelas av Fredrik Dahl som till vardags har samma tjänst. 

- Det var så jag också tänkte när min mamma var med i Äta sova dö, att det fanns ett värde i att min mamma som har städat efter andra människor helt plötsligt får ta plats på vita duken i Venedig medan det sitter 600 personer och tittar. Det gör att jag är beredd att offra väldigt mycket tid, budget, blod, svett och tårar i arbetet. Det är inte alltid lätt men det blir fantastiskt när jag får uppleva det med dem och det är själva egenvärdet på något sätt.

HUMORN FINNS ALLTID MED

Det finns många roliga scener i Amatörer, som till exempel när kommunstyrelsen bjuds in till skolan för att få se elevernas filmförslag, och det går upp för dem att deras och elevernas bild av vad som kan få Superbilly att etablera sig i Lafors inte riktigt stämmer överens.

- Både jag och Jonas använder oss väldigt mycket av humor i vårt berättande så det kommer naturligt, det är nästan svårt att inte ha med humorn. Det kanske beror på att vi båda haft det med oss under uppväxten, att det är ett naturligt sätt att förhålla sig till en krass verklighet, säger Gabriela Pichler.

- Men också det unika sätt som vi har jobbat på där de flesta inte har skådespelarbakgrund och gör det här för första gången har bidragit. Vi har valt människor som har ganska mycket humor och gjort det möjligt för rollinnehavarna att brodera ut själva. Fredrik Dahl till exempel som spelar Musse är så sjukt rolig som person, han har en sådan talang i att göra det hela ännu bättre.

TID FÖR NYA PERSPEKTIV

Nu är filmprojektet som började 2013 avslutat och tankar på nya projekt har redan börjat snurra, men Gabriela Pichler försöker också göra andra saker vid sidan om.

- Efter Äta sova dö var jag involverad i ett teaterprojekt som hette Rött kort som handlade om en gömd pojkes berättelse, och nu är jag även inblandad i ett teaterprojekt som heter Hemsjuka som bland annat ska gå på Folkteatern i Göteborg och på Stadsteatern i Stockholm. Det är roligt att då och då byta perspektiv från film till scenkonst. Man behöver ett avbrott.

Ragna Tamsen

Gabriela Pichler om kyrkans filmpris till Amatörer

"Att det finns en människokärlek och att ingen i filmen egentligen är ond utan att alla vill väl men att man gör fel längs vägen. Att det är det som också är filmens kärna, att inget är svart eller vitt. Jag tyckte att det var så fint att de hade sett det. Det var ju på Göteborgs filmfestival jag visade filmen för första gången så jag visste ju inte hur folk skulle reagera."

 

Motiveringen från Svenska kyrkans filmprisjury

”Med den fiktiva kommunen Lafors som samhällsspegel, ger oss Gabriela Pichler en berättelse fylld av komik, hopp och medmänsklighet. En historia med varma och underbara personporträtt, där alla skildras utifrån den demokratiska principen om människors lika värde.”

Läs mer om filmpriset till Amatörer

Erland Forsbergs ikon Angelos, prissymbol för Svenska kyrkans filmpris.
Bild: Mikael Ringlander