Katekumenatet - en vuxen väg till tro

Längtar du efter en tro? Söker du ett sammanhang där dina frågor och erfarenheter är utgångspunkten, inte de färdiga svaren? Då kan katekumenatet vara något för dig.

Foto: Gustaf Hellsing

Katekumenat – vuxen väg till tro

Vi brukar ha en grupp som startar upp under höstterminen och pågår fram till våren.

Katekumenatet är ett slags konfirmation för vuxna. Det vänder sig till dig som inte konfirmerades ”när alla andra gjorde det”, eller inte är döpt men nu funderar på om det inte skulle vara intressant, eller som är både döpt och konfirmerad men skulle vilja fördjupas i din tro.

Välkommen med frågor och intresseanmälan till kristina.lockner@svenskakyrkan.se

-------------

Kanske blev du aldrig döpt eller konfirmerad? Kanske funderar du på att bli det som vuxen i stället? Eller vill du helt enkelt veta mer om vad kristen tro är?

Vare sig du känner dig osäker och tveksam, nyfiken eller redan har en tro kan du vara med i en katekumenatsgrupp.

Undervisningen och samtalen utgår från de frågor som du och de andra i gruppen har, och det finns gott om tid för gemensamma samtal. På så sätt kan du i din egen takt ta ställning till om den kristna tron och kyrkan är en plats för dig att finna fördjupning.

Katekumenatet leder till dop, doppåminnelse eller konfirmation men det innebär inte att du som deltagare förbinder dig att göra något av detta. Meningen är att du skall få den tid du behöver för att själv kunna ta ställning.

Rent praktiskt går det till så att gruppen startar och träffas sedan varannan vecka under det kommande läsåret. Tillsammans gör vi upp vilka ämnen, teman och frågeställningar som är aktuella för just den här gruppen.

Katekumenatsvägen

• Kaffekoppen står för starten på denna resa, Välkomnandets gudstjänst.
  • Kristusikonen symboliserar Kallelsens gudstjänst där Jesus säger: Jag kallar dig att vara min lärjunge.
  • Minidopfunten i glas påminner om Bekräftelsens gudstjänst dvs dopet, doppåminnelsen eller konfirmationen.
  • Kristusljuset markerar Sändningens gudstjänst där vi sänds ut att tjäna Gud i vardagen och i församlingen efter avslutat katekumenatsår.

Ladda ner en egen folder