Foto: Emilia Lindstrand /Ikon

Kyrka och skola i samarbete

Fördjupning och lärande i en kreativ miljö

Svenska kyrkan har enligt kyrkoordningen ansvar för de människor som bor och vistas inom församlingens gränser och det innefattar även skolor och arbetsplatser.

Kyrkan har historiskt sett en stark koppling till lärande och undervisning och i Lgr22 står det: ”Alla som arbetar i skolan ska verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö.

Det känns därför naturligt och roligt att kunna erbjuda skolan ett varierat och kvalitetssäkrat program som komplement till den övriga undervisningen.

Som lärare kan du vara trygg med att den fördjupande undervisningen är förankrad i Lgr22

Vi inbjuder förskola – åk 3 till följande aktiveter:

”Vid krubban”

Skyttorp: förskola/dagbarnvårdare, Vattholma: förskola- FK, Storvreta: FK-åk 1 (i december)

Krubba med Jesusbarnet, moder Maria och Josef

Vi bygger tillsammans med barnen upp en krubba och berättar om den första julen.  

Ӏmnets syfte
Genom undervisningen ska eleverna få kunskaper om hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och hur kristen­domens roll i samhällslivet har förändrats över tid.”

”Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll

I årskurs 1–3                                                                                                                  Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och ju­den­dom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.” (Lgr22)

 

”Vandring genom påskens dramatik”

åk 2–3 (i anslutning till påsken)

En dramatiserad upplevelsevandring om påskens händelser.
Skyttorp - vartannat år, Vattholma - vartannat år, Storvreta - varje år

Påskens händelser
Dramatisering av påskens händelser Foto: Camilla von Knorring

Ӏmnets syfte
Genom undervisningen ska eleverna få kunskaper om hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och hur kristen­domens roll i samhällslivet har förändrats över tid.”

”Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor och etiska förhållningssätt samt ge eleverna verktyg för att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor.”

”Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll

I årskurs 1–3                                                                                                                      Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med be­ty­delse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.

Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.” (Lgr22)

”Änglabygdsveckan”

FK-åk 1-2 Vattholma, vartannat år

Vattholmaängel i järn

Vi berättar om Vattholmas historia, varför man säger änglabygd,
vilka ärkeänglarna var och gör änglapyssel.

”Att leva i närområdet

Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga före­mål kan berätta om livet där under olika tider.

Yrken och verksamheter i närområdet.” (Lgr22)

Kyrkdetektiven

Åk 2–3 Vattholma, vartannat år

Barnen får en gåta. För att lösa gåtan går de runt i kyrkan och svarar på olika frågor. De ska hitta saker, räkna, mäta, etc. De upptäcker kyrkan, konst, lite historia och matte på kuppen. Till sin hjälp har de en liten ”verktygsväska”.

Förstoringsglas över fingeravtryck

”Att leva i närområdet

Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga före­mål kan berätta om livet där under olika tider.”

”Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.”

”Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.” (Lgr22)

Vi inbjuder också förskola/fritids till följande aktiviteter:

”Sommarcafé med olika programpunkter”

En öppen verksamhet för alla åldrar med olika aktiviteter, möjlighet att fika och köpa glass.

Inför sommarcaféets start (mitten av juni) kommer information om aktiviteterna att finnas tillgängligt på hemsidan. 

Vi inbjuder åk 4 - 5 till följande aktiveter:

”Bibeläventyret”

Åk 4 GT - VT, åk 5 NT – HT, efter överenskommelse

Foto: Olof Brandt

Serie om tre besök á 90 min el. fyra besök á 60 min./termin.
Bibeläventyret är ett läromedel för skolan som lär barnen Bibelns berättelser genom att använda hela kroppen. De får bl.a. en bild av de bibliska ländernas geografi, tio Guds bud, deras betydelse och mycket mer, samtidigt som de har roligt.

”Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll. Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder.” (Lgr 22) 

Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.” (Lgr 22)

Information om bibeläventyret 

Där man också kan anmäla sig till gratis webinarium för att få smakprov på läromedlet.   

”Globalveckan”

Åk 5 - 6 HT

Följ med på en mångkulturell ”resa” till ett annat land. En aktiv upplevelsevandring för alla sinnen.

”Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor, sin identitet och sitt etiska förhållningssätt. På så sätt ska undervisningen skapa förutsättningar för eleverna att utveckla en personlig livshållning och förståelse för sitt eget och andra människors sätt att tänka och leva.” (Lgr 22) 

”Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
• Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning.
• Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.” (Lgr 22)

”Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.” (Lgr 22)

”Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll                             Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta. Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor.” (Lgr 22) 

Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och bar­nets rättig­heter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barn­konventionen). (Lgr22)

Aktiviteterna riktar sig i första hand till de angivna årskurserna, men det är rekommendationer och variationer kan förekomma vid önskemål och behov. Vi kan även erbjuda olika samlingar i våra kyrkor/lokaler efter förfrågan, t.ex. skolavslutning och adventssamling och ni är varmt välkomna att höra av er. 

Förutom ovan erbjuden verksamhet har vi i våra församlingar välutbildad personal, som vid behov kan stötta skolans personal och elever på olika sätt. 

Vi kan jobba med t.ex. kamratskap, etik och moral samt värdegrundsfrågor.

Vi kan också bistå med krishantering.

Kontaktuppgifter
Ärentuna församling: Ingrid Ivarsson

Lena församling: Gabriella Bjurström

Tensta församling: Emmeli Andersson och Mattias Boije