En yngre och en äldre kvinna ute på promenad, den äldre går med en rollator.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Vapaaehtoistyö

Haluaisitko ilahduttaa yksinäistä vanhusta tai auttaa kiireistä lapsiperhettä? Tulisitko vapaaehtoiseksi pakolaisten kielikahvilaan tai päivystäjäksi palvelevaan puhelimeen? Lämpimästi tervetuloa mukaan kirkon vapaaehtoistyöhön.

Lähimmäistoiminta tuo iloa arkeen

Lähimmäistoiminta on toisen ihmisen auttamista, tukemista ja ilahduttamista. Lähimmäistoiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset tapaavat esim. yksinäisiä, eri-ikäisiä ihmisiä kodeissa, sairaaloissa tai vaikkapa vankiloissa. Lähimmäistoimintaa toteutetaan myös puhelimitse. Ota yhteyttä kotiseurakuntaasi ja kysy minkälaisia tehtäviä juuri nyt on tarjolla tai ehdota itse mitä haluaisit tehdä lähimmäistesi iloksi ja avuksi. Lähimmäispalvelutyö tuo iloa niin avunsaajalle kuin antajalle!

Seurakunnat kouluttavat vapaaehtoisia myös toimimaan tukihenkilöinä vaikeissa elämän kriisitilanteissa, maahanmuuttajien kotouttamisessa, Palvelevassa puhelimessa, tai muissa erityisosaamista vaativissa tehtävissä.

En kvinnlig körledare dirigerar sin kyrkokör.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Ryhmätoiminnan ohjaajaksi tai avustajaksi?

Mitkä ovat sinun vahvuuksiasi ja erityisosaamisen alueitasi? Haluaisitko johtaa draamaryhmää, nuorten bändiä tai keskustelupiiriä? Voisitko olla ohjaamassa ikäihmisten nettikurssia tai lasten kesäleiriä? Tulisitko avustamaan seurakunnan suomenkielisen työn tiedottajaa tai auttaisitko diakonia lähimmäistyön koordinoinnissa?  Seurakuntatyössä on valtava määrä mahdollisuuksia. Mitä useampi antaa lahjansa käyttöön, sitä rikkaampi yhteinen arki. Ota yhteyttä kotiseurakuntaasi ja kerro mitä sinä voisit ja haluaisit tehdä vapaaehtoisena.  Apusi on hyvin arvokasta!

Jumalanpalvelustiimiin?

Jokainen jumalanpalvelus on juhla, ja paras juhla syntyy yhdessä tekemällä. Monessa seurakunnassa kokoonnutaan jonakin arki-iltana yhdessä suunnittelemaan esim. tulevan sunnuntain messu.  On antoisaa keskustella yhdessä jumalanpalveluksen teemasta ja teksteistä, valita virsiä ja musiikkia ja miettiä millä tavoin elävöittää jumalanpalveluksen sanomaa. Ryhmäläiset saavat myös ilmoittautua haluamiinsa jumalanpalvelustehtäviin: soittamaan, laulamaan, lukemaan tekstejä, jakamaan ehtoolista, toivottamaan ihmisiä tervetulleeksi ovella, koristelemaan kirkkosalia, keittämään kirkkokahvit jne. Ilmoittaudu sinäkin mukaan oman seurakuntasi jumalanpalvelustiimiin. Ja jollei sellaista vielä ole, ole sinä perustajajäsen!