En tiggande kvinna i sjal sitter på marken med en kopp i handen.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Arbete med flyktingar, migranter och integration

Svenska kyrkan Malmö stödjer flyktingar på Migrationsverkets boenden i Malmö. Genom samarbete med Skåne Stadsmission och deras verksamhet Crossroads får utsatta EU-medborgare stöd i form av mat, samtal, vård, samhällsinformation och juridisk vägledning.

Stöd på Migrationsverkets boenden

Diakoner från Svenska kyrkan Malmö är närvarande på Migrationsverkets boenden i Malmö, tillsammans med andra ideella organisationer. Kyrkan arbetar för att skapa mening för de boende i den ofta långa väntan som de ofta har att förhålla sig till.  Det handlar ofta om samtalsstöd, att ge samhällsinformation och fungera som en länk till det svenska samhället.

Svenska kyrkan Malmö stödjer utsatta EU-medborgare

Svenska kyrkan arbetar med många olika utsatta grupper i samhället. En av dessa grupper är utsatta EU-medborgare i Malmö.

Skåne Stadsmission i samarbete med andra företag och organisationer driver sedan 2015 Crossroads, ett råd- och stödcenter för utländska EU-medborgare som lever i fattigdom och hemlöshet i Malmö.  Verksamheten finansieras av Lunds Stift, Svenska kyrkan Malmö, Malmö stad och Skåne Stadsmission genom privata gåvor och gåvor från företag.

Crossroads erbjuder frukost, tvätt, kläder och vägledning

Crossroads erbjuder frukost alla dagar i veckan. Det finns också möjlighet att få sköta om sin personliga hygien och tvätta kläder. De som behöver kan få kläder och skor. Personalen talar rumänska, romska, serbokroatiska, italienska och engelska för att bättre kunna möta målgruppens behov. Det finns möjlighet till individuella samtal för att få juridisk vägledning, samhällsinformation och hjälp i kontakten med de svenska myndigheterna. Många av deltagarna lever under stark press och mår dåligt. De erbjuds stöd i form av samtal. På Crossroads arbetar också en sjuksköterska.

Crossroads råd- och stödcenter för utsatta EU-medborgare

Hitta hit

Amiralsgatan 81C, Malmö på Google Maps

Öppettider

Vardagar kl. 8–11.30 och helger kl. 8–10. Frukost serveras alla dagar kl. 8–9.30

Fri sjukvård för utsatta EU-medborgare och papperslösa

S:ta Maria kyrka på Södervärnsgatan 8 i Malmö erbjuder fri sjukvård till utsatta EU-medborgare och papperslösa i Malmö i samarbete med den internationella organisationen Läkare i världen (Medicines du Monde). Kliniken är bemannad med legitimerad läkare, sjukvårdspersonal samt volontärer. Alla ställer upp ideellt.

Läs mer om samarbetet med Läkare i världen

Logotyp för Skåne Stadsmission. Blått stiliserat hjärta med texten Skåne Stadsmission.

Skåne Stadsmission

Svenska kyrkan Malmö stödjer Skåne Stadsmission bland annat genom att årligen skänka ett större bidrag till Skåne Stadsmissions verksamheter i Malmö. Svenska kyrkan samarbetar med Skåne Stadsmission kring värmestugorna i Malmö, matutdelning, klädutdelning med mera. Kyrkorådsordförande för Svenska kyrkan Malmö, Claes Block sitter i styrelsen för Skåne Stadsmission.