Någon tar soppa ur en stor kastrull. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.
Foto: Johannes Frandsen, Ikon

Mål 2 – Ingen hunger

På global nivå finns det ingen brist på mat, ändå dör över två miljoner barn varje år av undernäring.

Stöd till medmänniskor som lever i utsatthet har alltid varit en del av Svenska kyrkans grundläggande uppdrag. För att trygga alla människors tillgång till mat, både idag och i framtiden, behöver odlingsmark och andra resurser fördelas mer rättvist.

Genom det diakonala arbetet arbetar Svenska kyrkan på många sätt för
att motverka fattigdom och hunger. Det är och har alltid varit en central
del av kyrkans uppdrag att ta ställning för den som lever i en utsatt
situation.

I det humanitära arbetet stödjer Svenska kyrkan människor som drabbas av konflikter, torka, översvämningar och andra former av katastrofer. Målet är att rädda liv, lindra nöd och upprätthålla mänsklig värdighet. Arbetet sker genom samarbetsorganisationer inom ACT-alliansen.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.