En skäggig man i mössa och rock, en kvinnlig präst i röd klänning och kappa samt en man med ytterrock och gubbkeps.
Foto: Sofia Lindstrand

BUFF

Sedan många år delar Svenska kyrkan ut ett filmpris till bästa ungdomsfilm under den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF som sedan 1984 återkommande äger rum i Malmö under en vecka i mars.

Pris till film som speglar ungdomars livsfrågor

Under festivalen delar Svenska kyrkan ut ett filmpris på 100 000 kr till en film som speglar frågor som är aktuella hos ungdomar idag och som kan användas i kyrkans ungdomsarbete. I juryn för priset sitter bland andra representanter från församlingar i Lunds stift.

Logotyp

De tävlar om Svenska kyrkans pris för bästa ungdomsfilm 2024

9—15 mars 2024 är det åter dags för den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF i Malmö. Under festivalen delar Svenska kyrkan ut ett ungdomsfilmpris på 100 000 kronor till en film som berör både unga och vuxna och som synliggör aktuella, existentiella, rättvise- och sociala frågor. Sju filmer är med och tävlar om priset.

2023 års vinnare

Regissören står och tittar mot kameran

Regissören: "jag är superglad över priset"

Det blev filmen Bullets i regi av Peter Pontikis som tog emot Svenska kyrkans ungdomspris på BUFF, barn- och ungdomsfilmfestivalen.

En pojke hålls fast av två poliser.

Ungdomsfilmpris till dramathriller om gängkriminalitet

Den svenska filmen Bullets tilldelas Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2023. Priset delades ut torsdag 16 mars under den pågående Barn- och ungdomsfilmfestivalen, BUFF, i Malmö.

Scen från Microbe & Gasoline

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Sedan 2007 delar Svenska kyrkan ut ett ungdomsfilmpris på 100 000 kronor till film som speglar frågor som är aktuella bland ungdomar idag.

Artiklar om BUFF Filmfestival

De tävlar om Svenska kyrkans pris för bästa ungdomsfilm 2024

Publicerad:

Nominerade filmer klara till Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Publicerad:

11-17 mars 2023 går den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF av stapeln i Malmö. Under festivalen delar Svenska kyrkan ut ett ungdomsfilmpris på 100 000 kronor till en film som synliggör aktuella, existentiella, rättvise- och sociala frågor som berör både unga och vuxna. Åtta filmer är med och tävlar om priset.

Elie Grappe: ”Att vinna pris för bästa ungdomsfilm berör särskilt mycket”

Publicerad:

- Att vinna kyrkans pris för bästa ungdomsfilm på BUFF är en mycket trevlig överraskning. Jag är berörd och tagen. När beskedet kom var det en glädjefylld stund. Det säger Elie Grappe vars film Olga korades till vinnare på filmfestivalen i Malmö.

Olga - stark och aktuell film given vinnare för kyrkans jury

Publicerad:

I Malmö pågår under en vårvecka den 39:e upplagan av BUFF filmfestival. I rådhusets festsal delade Svenska kyrkan den 24 mars ut priset för bästa ungdomsfilm på 100 000 kronor till schweiska Olga, en drabbande film om elitidrott och politik.

Schweizisk film får Svenska kyrkans ungdomspris

Publicerad:

Igår kväll var det prisutdelning för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2022. Juryn var helt enig. Priset gick till den schweiziska filmen Olga. Den handlar om en 15-årig elitgymnast i Kiev som skickas till Schweiz under oroligheterna i Ukraina 2013.