Foto: Karin Holmgren Tyskling

Sagobok om Luleå domkyrka

Nu är den här: Den rimmade sagan APRIL APRIL som utspelar sig i Luleå domkyrka - och i rymden! En fantasifull och vacker bok för såväl stora som små. Rolig att läsa för barn eller barnbarn! Författare och illustratör är Luleåbon Bo Renberg.

Sagoboken APRIL APRIL är en rimmad saga som handlar om morfar som följer med barnbarnet Ove på en rymdfärd – med Luleå domkyrkas tornspira som raket!

Luleåbon Bo Renberg ritade och rimmade sagan till ett av sina barnbarn för några år sedan och satte in alltihopa i en pärm. Men nu har Luleå domkyrkoförsamling tagit tillvara det unika materialet och gett ut boken APRIL APRIL. Förhoppningen är att boken ska bidra med mycket glädje till både barn och vuxna och även stimulera intresset för domkyrkan som är en del av vår stads kulturhistoria.

Boken finns att köpa på bokbordet i Luleå domkyrka samt på församlingsexpeditionen, Kyrkogatan 7C. Boken kostar 75 kronor.

Foto: Illustration: Bo Renberg.