Kyrkor, kapell och lokaler

Luleå domkyrkoförsamling har fyra kyrkor. Domkyrkan ligger i centrala stan i närheten av stadsparken, Mjölkuddskyrkan, Örnäsets kyrka och Hertsökyrkan ligger i centrum av respektive stadsdel. På en av öarna i Luleås vackra skärgård finns Småskärs kapell. Ute på Örnäskyrkogården finns de två begravningskapellen Ljusets och Hoppets kapell.

Luleå domkyrka

Domkyrkan i centrala Luleå är öppen för besök de flesta vardagar kl. 10-15, samt i samband med gudstjänster och konserter.

Örnäsets kyrka

ÖRNÄSETS KYRKA i Örnäsets centrum är öppen måndag till fredag 10-14 och i samband med gudstjänster och konserter.

Mjölkuddskyrkan

MJÖLKUDDSKYRKAN vid Mjölkuddsvägen är öppen i samband med gudstjänster och annan verksamhet.

Hertsökyrkan, klocktornet.

Hertsökyrkan

HERTSÖKYRKAN i Hertsö centrum är öppen i samband med gudstjänster och annan verksamhet.

Hitta till Ljusets och Hoppets kapell

På den vackra Örnäskyrkogården, vid Hertsövägen i Luleå, ligger de två kapellen Ljusets och Hoppets kapell.

Begravning

Svenska kyrkan ansvarar för begravningsverksamheten i Luleå kommun. Här på hemsidan kan du läsa om planering inför en begravning, begravningsceremonier, kyrkogårdarna i Luleå domkyrkoförsamling, gravskötsel, minnestelegram, med mera. Du hittar även kontaktuppgifter till kyrkogårdsexpeditionen som finns på Örnäskyrkogården.

Ekonomibyggnad Innerstadens kyrkogård

Maskinhall och personalutrymmen på Innerstadens kyrkogård.

Kyrkogårdsexpeditionen

Vi hjälper dig med intyg, gravrätter, beställningar och bokar gravsättningar med mera. Du hittar oss på Örnäskyrkogården, Hertsövägen 190. Välkommen!

Veckans program

Aktuellt veckoprogram i Luleå domkyrkoförsamlings kyrkor. Tider för gudstjänster, konserter, med mera, hittar du här.

Småskärs kapell i Luleå skärgård.

Småskärs kapell

I SMÅSKÄRS KAPELL hålls skärgårdsgudstjänster vissa helger sommartid.

Lokaler att hyra

Luleå domkyrkoförsamling har flera lokaler som används vid till exempel dopfika eller minnesstunder. Lokalerna kan också hyras ut externt. Läs mer om lokalerna här.

Information om aktuella gudstjänsttider hittar du här under rubriken PROGRAM.