Dop, bröllop och begravning

Ett dop i en kyrka. En kvinna och hennes man står bredvid prästen som håller barnet i famnen.

Dop

Dopet är ett löfte om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer. Man kan döpas när som helst i livet. Här på hemsidan kan du boka dop i Luleå domkyrka, Örnäsets kyrka, Hertsökyrkan och Mjölkuddskyrkan.

Händer med vigselringar

Vigsel

Att gifta sig är en av livets viktigaste och gladaste händelser! Välkommen att boka vigsel här på hemsidan.

Begravning

Svenska kyrkan ansvarar för begravningsverksamheten i Luleå kommun. Här på hemsidan kan du läsa om planering inför en begravning, begravningsceremonier, kyrkogårdarna i Luleå domkyrkoförsamling, gravskötsel, minnestelegram, med mera. Du hittar även kontaktuppgifter till kyrkogårdsexpeditionen som finns på Örnäskyrkogården.

Lokaler att hyra

Luleå domkyrkoförsamling har flera lokaler som används vid till exempel dopfika eller minnesstunder. Lokalerna kan också hyras ut externt. Läs mer om lokalerna här.

Kyrka smyckad med rosenbukett

Boka vigsel

Planerar ni för bröllop? Om ni vill boka vigsel kan ni antingen boka här på webben, besöka oss, ringa eller mejla vår församlingsexpedition. Det är viktigt att ni tar kontakt i god tid, särskilt om ni vill ha en speciell dag, plats eller tid för er vigsel.

Ett utomhusdop. En präst håller barnet över en dopfunt. Föräldrarna står i bakgrunden med ytterkläder.

Boka dop

Om du vill boka dop kan du antingen boka här på webben, besöka oss, ringa eller mejla vår församlingsexpedition.

Bröllopspar

Drop in-vigsel i Luleå domkyrka 12 juli 2024

Bekräfta kärleken till varandra genom att gifta er i Luleå domkyrka i sommar! Ni tar med varandra, ID, 1-2 ringar och hindersprövning. Luleå domkyrkoförsamling ordnar resten.

Dopbilder

Drop in-dop i Luleå domkyrka

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Välkommen på drop in-dop Luleå domkyrka fredag 26 juli. Drop in-dopet passar för dop av barn, ungdomar och vuxna.