Dop
Foto: Albin Hillert, Magnus Aronson, Alex Giacomini, Kristin Lidell, Gustaf Hellsing/IKON

Dop

Dop är högtid och fest. Dopet är ett löfte om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer. Man kan döpas när som helst i livet.

Dopbilder

Drop in-dop i Luleå domkyrka

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Välkommen på drop in-dop Luleå domkyrka fredag 19 juli. Drop in-dopet passar för dop av barn, ungdomar och vuxna.

Ett utomhusdop. En präst håller barnet över en dopfunt. Föräldrarna står i bakgrunden med ytterkläder.

Boka dop

Om du vill boka dop kan du antingen boka här på webben, besöka oss, ringa eller mejla vår församlingsexpedition.

Barn vid dopfunt

Checklista för dop

Här finns en checklista som kanske kan vara en hjälp när du planerar dop.

Vitklädda ungdomar

Vad betyder det att bli döpt?

Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud.

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

Dopklänning, detalj

Dopklänningar

Dopklänningar finns att låna.

Sånger och psalmer vid dop

Här är exempel på psalmer och sånger som är vanliga vid dop.

Kyrkor där du kan boka dop

Här kan du läsa om kyrkor i Luleå domkyrkoförsamling.

Lokaler att låna gratis efter dop eller konfirmation

Ska du ordna ett fika eller annan samling efter dop eller konfirmation? Då får du låna någon av Luleå domkyrkoförsamlings lokaler gratis, om dop- eller konfirmationsgudstjänsten firats i någon av våra kyrkor och om lokalen du önskar låna är ledig när du bokar.

Dopets symboler

Dopets mest synliga symboler är det rena vattnet, det vita brinnande ljuset och dopklänningen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

Man kan döpas oavsett ålder. Om man inte döpts som barn kan man döpas som vuxen. Foto: Johannes Frandsen/IKON

Kaste / Dop

Kaste on sekä kiitosjuhla että matkaanlähettämisjuhla. Kastettu lapsi tai aikuinen lähetetään siunauksin ja rukouksin elämänmatkalleen. Samalla kaste on kutsu. Jeesus Kristus kutsuu kastettavan seuraajakseen.