Foto: Fotograf okänd

Om projektet Bachs samlade verk

Ett stort musikprojekt är under uppseglande i Linköpings domkyrka. Under två år, från april 2021 till april 2023 kommer samtliga orgelverk av Johann Sebastian Bach att klinga under valven. Det är något av ett musikaliskt maraton och en utmaning för musikerna, men framförallt en stor gåva till Domkyrkans besökare och församlingen.

De som spelar är Sara Michelin, Marie-Louise Beckman, Alexandra Pilakouris och Elias Fergin, alla organister i Linköpings domkyrka. Domkyrkokaplan Christer Staaf står för konsertintroduktionerna.

Bachs musik, både vokal- och instrumentalmusiken, har alltid varit en magnet i Domkyrkans musikliv. Det är måhända den märkliga kombinationen av hjärta och hjärna som gör det. Musiken är som Domkyrkan själv: struktur och arkitektur och samtidigt ett rum för livet.

Projektet kommer att beröra alla som är engagerade i Domkyrkomusiken, vuxna, ungdomar och barn. I Domkyrkopastoratet finns 37 orgelelever. De kommer att delta och även bidra med spel i konsertserien. Projektet ger förutom konsertupplevelserna möjlighet till fördjupning på olika sätt för alla som vill ta del av programmet. Förutom konserter och konsertintroduktioner blir det föredrag, masterclass och dubblerade konserter vid några av stiftets bemärkta historiska orglar. I projektets förlängning finns förverkligandet av planerna på en ny kor-orgel i Linköpings domkyrka. Ett efterlängtat instrument för gudstjänst, konsert och pedagogisk verksamhet.

Domkyrkomusiken är en självklar del av Linköpings musikliv. Nu får den ett tydligt och fantastiskt fokus under två år. För oss som leder Bach-projektet blev Bachs musik redan tidigt i livet en livsvidgande upplevelse som följt oss genom livet. En världsvid Bach-renässans påverkar oss genom ett stort utbud i alla mediala former. Därför vill vi vara med och skapa möjligheten att uppleva musiken i samspel med rummet och räcka musiken vidare genom levande spel eftersom vi är övertygade om att den inspirerar och utmanar nya generationer musiker och lyssnare.

Välkomna!