Alla Bachs verk ska fylla katedralen

– Det finns många dimensioner i Bachs musik. Det är djup och botten, men också hopp och ljus, säger Alexandra Pilakouris, organist i Domkyrkan och en av initiativtagarna till att man under två års tid ska framföra samtliga Bachs orgelverk i katedralen. Man kan spela samma verk tusen gånger och ändå inte tröttna för man hör hela tiden nya saker. Läs en intervju om projektet här.

Det är ett stort musikprojekt som är under uppseglande i Linköpings domkyrka. Under två år, från april 2021 till april 2023, kommer samtliga orgelverk av Johann Sebastian Bach att klinga under valven. Det är något av ett musikaliskt maraton och en utmaning för musikerna.

– Vi tänkte först att vi skulle spela en samling av Bachs verk i tre konserter den här terminen, berättar Sara Michelin. Men då undrade Alexandra varför vi inte kunde spela samtliga Bachs verk. Och kanske är det tack vare pandemin som vi vågar göra en sån här storsatsning.

De som spelar är Sara Michelin, Marie-Louise Beckman, Alexandra Pilakouris och Elias Fergin, alla organister i Linköpings domkyrka. Domkyrkokaplan Christer Staaf kommer stå för konsert-introduktionerna.

– Jag har intresserat mig för Bach sen ungdomstiden, både för musiken och personen, berättar Christer. Bach är inte bara kompositör, utan även teolog och hans musik räknas till mänsklighetens världsarv i en slags andlig mening. Han kan på ett både intellektuellt och känslomässigt sätt sammanfatta den mänskliga existensen. Det är inte för inte som Bach kallas för den femte evangelisten.

– Bach berör och griper tag i människor över hela världen, fortsätter Elias. Bredden i hans produktion gör att musiker av alla de slag kan ta sig an hans verk. Vi organister är bortskämda med hundratals fantastiska stycken, som ofta är krävande att lära sig men alltid otroligt utvecklande och givande. Har man en gång lärt sig eller upptäckt ett verk blir det en följeslagare man bär med sig.

– Mina starkaste Bachminnen är hans vokalmusik, när man får jobba med orkester och kör och vara mitt i musiken när man framför Juloratoriet eller Matteuspassionen, berättar Marie-Louise. Men mitt tidigaste minne är nog när jag första gången bara satt och lyssnade på Matteuspassionen i Skövde. Jag var inte så gammal då och det bara vällde ut massor av musik, jag hade liksom ingen chans, jag bara satt där och blev alldeles drabbad av musiken.

– Jag minns från tonårstiden när en kompis var helt lyrisk över att Queen släppt en ny skiva och samtidigt önskade jag mig en ny kantat-skiva av Bach i julklapp, säger Christer och skrattar. Det var däremot inget som jag pratade högt om, men jag kände mig så oerhört rik.

– Bachs musik passar överallt och vid alla tillfällen, säger Marie-Louise. Jag städar till Brandenburgkonserterna det ger en härlig fart på dammandet. Passioner och kantater ger mig ett liturgiskt djup och en kyrkoårsanknytning. Att spela kammarmusik med goda medmusikanter är magiskt.

– På tal om minnen så gick jag en kantorskurs på sommaren när jag var 16 år och en kille spelade Bachs Preludium och fuga i D-dur, berättar Sara. Jag hade aldrig hört något liknande och blev så överraskad och glad av den musiken. När vi nu ska spela all orgelmusik av Bach hoppas jag att fler ska få samma känsla som jag fick då när jag var 16. Wow, vilken musik! Jag vill höra mer och veta mer.

– En dimension är också att Bach genom hela livet, från det att han var 18-19 år, hade elever. Mycket av det han gjort är pedagogiska samlingar för elever.

Här i Linköping har vår musikskola 36 orgelelever och då är det kul att lyfta in Bach i det pedagogiska sammanhanget. Och även lyfta ut det pedagogiska sammanhanget mer publikt och låta orgel-eleverna spela några av verken.

Konsertserien som kommer att fördelas på 26 konserter består av 270 verk, där det kortaste är cirka en minut och det längsta är bortåt 20 minuter. Beroende på stycke spelas det från läktarorgeln, kororgeln eller kistorgeln. Ofta presenteras konserten med en kort introduktion och ibland medverkar sångare och instrumentalister. Det första konserten är den 18 april 18.00 och sänds digitalt. ■

Text & foto: Royne Mercurio (ur Liv & Längtan Nr 3 2021)

Bachs samlade verk

Här finner du allt om det stora Bachprojektet! Samtliga Bachs orgelverk ljöd i Linköpings domkyrka i 26 konserter under 2021-2023.