Barnens katedral
Foto: Royne Mercurio

Barn och Familj

Kyrkans budskap är tydligt. Alla barn är älskade för sin egen skull, inte på grund av någon prestation eller hur man ser ut. Alla är värdefulla och uppskattade. Här hittar du alla våra mötesplatser från det att man är nyfödd upp till skolåldern.

Babycafé/träff

För vuxna med barn 0-18 mån.

En bebis ligger i knät på sin förälder.

Babykonsert

En upplevelsekonsert för barn 0-12 månader. Ingen kostnad och ingen anmälan. Bara att dyka upp!

Vuxen/barn

Öppen mötesplats för vuxna med barn 0-5 år, med lek, sång, fika och andakt.

Barntimmar

Lek, pyssel, aktivitet, sång, bibelberättelse, frukt och andakt för dig som är 4-5 år.

Söndagsskola

Barnens egen samling i samband med söndagens gudstjänst.

Någon tar senap på sin varmkorv.

Korv med bön

Gudstjänst i Domkyrkan på barnens villkor.

Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de.

Jesus i Markusevangeliet 10:14

När sången "himmelen är nära när vi sjunger" ljuder med komp av skrammelinstrument är det en fröjd att se både barn och vuxna ta i från tårna. Himmelen är verkligen nära!

Föräldrar hemma med små barn och syskon blir ofta isolerade och behöver komma hemifrån för att träffa andra lekkompisar och andra vuxna i samma situation. Det skönt att kunna gå iväg en stund och även få pyssla, fika, ha andakt och sjunga tillsammans!

Församlingarna bjuder även in barn till miniorer, juniorer, barnkörer och sånggrupper m.m. Många barn hittar en fristad i kyrkans lokaler och känner sig trygga där. Att få sitta ner en stund innan gruppen börjar, fika lite, prata med en vuxen som lyssnar. Att få vara med och skapa nya saker, sjunga tillsammans, vara med på läger med övernattning, resor utvecklar barnens kreativitet och självkänsla.

Kyrkans budskap är tydligt; alla barn är älskade för sin egen skull, inte på grund av någon prestation eller hur man ser ut. Alla är värdefulla och uppskattade.

Annika Möller, församlingspedagog