Mötesplatser

"I möten som är på riktigt, där jag får dela tro och liv med andra människor där vill jag vara."

Svenska kyrkan är en levande och öppen kyrka, full av mötesplatser. I våra kyrkor finns många platser för att växa, mogna och fördjupa sig. Tillfällen att möta varandra och Gud i cirklar och samtalsgrupper, i meditation, retreat, ikonmålning eller pilgrimsvandring eller varför inte vid fikabordet eller vid våra luncher.

Luncher

Mat, gemenskap och lite andlig spis.

Språkcaféer

Kom och umgås, dela erfarenheter och prata svenska. Kom med också du som är svenskspråkig - du behövs.

Solskensgruppen

Solskensgruppen passar bra för dig med särskilda behov. Sång, fika och gemenskap.

Måndagsgruppen

Måndagsgruppen – för dig som är sjuk en längre tid.

Sköna gröna Skäggetorp

Tillsammans plockar vi skräp under en timma i närområdet. Vi avslutar med kaffe.

Pilgrimsvandringar

Vill du diskutera och fundera över djupare frågor tillsammans i en gemenskap?

Hantverk

Hantverk, fika och gemenskap.

En gren med glödfärgade löv på en rönn

Under ytan

Existentiella och teologiska samtalskvällar

Flera armar uppsträckta mot taket.

Tikva

Enkel rörelseträning med stretch och djupandning.

Ikonmålning

Med teologi, historia och symbolik.

Heliga danser

Cirkeldans och rörelse i livets skiftningar.

Bokcirkel för män

– Vi tänker lite fördomsfullt att män har lite svårare att sitta ner och prata och fundera kring livet tillsammans, säger Torbjörn Boström, som tillsammans med Göran Rehnström tagit initiativet till ”Bokcirkel för män”. Vi hoppas att det här ska sänka tröskeln för att våga.

Ett par händer som håller i ord om livet och tron.

Katekumenat – samtal om tro och liv för vuxna

Söker du ett sammanhang där du som vuxen kan samtala och reflektera över livsfrågor och tro? Då kanske katekumenatet är något för dig. Vänder sig till vuxna som är nyfikna på eller söker en tro och som vill utforska vilka andliga upptäckter som kan göras inom kyrkan.

Samtalsgrupper om sorg

I en samtalsgrupp träffas sörjande för att dela tankar och erfarenheter med andra som går igenom något liknande.

En äldre dam håller i en psalmbok och sjunger.

Psalmträff

Vi sjunger psalmer och samtalar om livet och tron.

Någon knådar en deg i en bunke.

Engagera dig!

Vill du vara med och engagera dig ideellt i kyrkan? Här finns kontaktuppgifter till din församling!

Internationella grupper

En grupp för dig som vill engagera dig i Act Svenska kyrkan (Svenska kyrkans internationella arbete), Fairtrade och miljöfrågor.

Gudstjänstgrupp

För dig som vill vara delaktig i söndagens gudstjänst, kyrkkaffe och värdskap.

Kvällsöppet

På fredagskvällar har S:t Lars kyrka öppet 17.00-22.00. Här kan du prata med någon, tända ett ljus, ladda din telefon, vänta på bussen eller bara vara.

Drama i katedralen

Dramagrupp för vuxna

Livsviktigt våren 2024

Livsviktigt är en föreläsningsserie som tar upp tänkvärda och livsnära ämnen. Tolv gratis föreläsningar 18.30 på tisdagskvällar i Domkyrkan. Vårens datum är 23 januari - 9 april.

Kyrkkaffe

En naturlig mötesplats är Kyrkkaffet som serveras till självkostnadspris i samband med de flesta gudstjänster. Väl mött där!