S:t Lars kyrka

S:t Lars kyrka ligger i centrala Linköping, i korsningen mellan Storgatan och S:t Larsgatan. Den är vitputsad och dess ursprung är från 1100-talet.

Kyrkan helgades åt Sankt Laurentius. De nedre fyra våningarna av kyrkans torn är från medeltiden. Inne i kyrkan märks först avsaknaden av en traditionell altartavla. Istället finns en ”korvägg” i marmor som omsluter nästan hela koret.

Doptider finns på lördagar och söndagar samt vid behov även andra dagar.

Kyrkan har bänkar samt stolar med plats för 400 personer. Vid kyrkans tidigare norra port finns kyrkans dopplats. Porten har blivit ersatt av ett glaskonstverk av Staffan Löwstedt. Koret kan också användas för dop med många gäster.

Församlingssalen, som ligger i nedre delen av kyrkan, rymmer 30 personer. Rummet är avgränsat mot kyrkan med en glasvägg. I anslutning till församlingssalen finns ett  kök med storköksdiskmaskin.

Parkeringsmöjligheterna direkt utanför kyrkan är mycket begränsade.

Öppettider S:t Lars kyrka

Mån-tors 11.00-17.00