Domkyrkan i Linköping

Domkyrkan

Linköpings domkyrka är Sveriges bäst bevarade medeltida katedral och har dominerat stadsbilden i över 800 år. Med sina 110 m i längd och 107 m höga torn fortsätter den att imponera.

De höga ljusa valven och en känsla av rymd möter besökaren som också kan finna sin egen vrå för en stunds stillhet, bön och ljuständning.

Doptider finns på lördagar och söndagar.

Kyrkan tar in max 1500 personer. Det finns två platser där man kan ha dop; vid centralaltaret och i Mariakapellet. Vid centralaltaret finns det ca 350 platser, men kan utökas till fler. Dopfunten från 1400-talet och tillverkad i brons. Den är placerad under predikstolen.

Mariakapellet har ca 60 platser och kapellet ligger längst fram i koromgången. Där finns det en dopfunt i glas tillverkad av Bertil Vallien och ritat av domkyrkoarkitekt Kerstin Barup.

Domkyrkan är handikappanpassad. Adressen är S:t Persgatan (inget nr). I anslutning till Domkyrkan finns en avgiftsbelagd parkering med 20 platser och två handikapplatser. Utanför kyrkan finns två handikapplatser.

Närmaste lokal för dopkalas är Domkyrkans församlingshem. Där finns två olika lokaler för dopkalas, dels Torget och dels Stora salen.

Torget ligger i församlingshemmets bottenvåning och har sittplatser för ca 16-20 personer vid runda bord samt ett tiotal i soffor. Ett pentry finns inuti lokalen. Där hittar du ett kylskåp, mikrovågsugn, kaffebryggare och diskmaskin. Kaffeporslin, flata tallrikar, bestick och glas finns till 30 personer. Handikapptoalett finns. Torgets inre del är barnverksamhetens lokaler. Det är ett lekrum med 8 – 10 sittplatser. Barnen är välkomna att använda leksakerna.

Stora salen i Domkyrkans församlingshem ligger på våning 1. Hiss finns.  Plats för 80 personer sittande vid bord. Ett pentry finns utanför lokalen där du hittar diskmaskin, kaffebryggare, varmvattenkokare, kylskåp mm. Kaffe- och matporslin, glas och bestick för 80 personer. Piano, hörslinga, handikapptoalett finns.