Foto: Royne Mercurio

S:t Hans kyrka

S:t Hans kyrka, som ligger bakom Ekholmens centrum, byggdes 1973 i samband med att stadsdelen Ekholmen byggdes.

Kyrkan är uppkallad efter aposteln Johannes (S:t Hans är en kortare form för S:t Johannes) och utsmyckades med den bakomliggande tanken att de gudstjänster som firas här ger en bild av himlen. Dopskålen av silver står på ett enkelt fundament av trä.

Kyrkan vill vara både vanlig och ovanlig, både jordisk och världslig, både himmelsk och evig. Det är en poäng att S:t Hans kyrka är som alla andra hus i Ekholmen, byggd samtidigt och av samma byggare, och samtidigt alldeles unik både i form och i innehåll.

Doptider finns på lördagar eller i söndagens gudstjänst.

Kyrksalen rymmer drygt 200 personer och är handikappanpassad. Dopkalas kan ordnas i Stora salen som rymmer ca 100 personer vid dukat bord.

Parkeringsmöjligheter finns framför Ekholmens affärscentrum.