S:t Maria

Sankta Maria i Johannelund

Stadsdelen Johannelund var den första planerade förorten till Linköping och stadsdelen byggdes upp under 50-talet.

Jon Höjer och Sture Ljungqvist, som planerat området, blev också arkitekter för den planerade kyrkan. Det första kyrkbygget i Linköping sedan medeltiden. År 1963 invigdes kyrkan som sedan 2005 bär namnet Sankta Maria.

Kyrkan har en omslutande, rund form som bryter mot den omgivande kantigheten och allt från den inre tegelmuren till textilierna utgör en starkt sammanhållen helhet.

Dopfunten är åttkantig och gjord i kalksten. Över dopfunten hänger en stor ljuskupa av koppar och mässing. Till dopfunten hör också ett dopfat i mässing, utfört av Thure Henriksson.

Doptider finns på lördagar och i söndagens högmässa.

Kyrksalen rymmer ca 300 personer. Dopkalas kan ordnas i Mariasalen som rymmer max 80 personer eller Övre salen som rymmer max 50 personer. I anslutning till dessa lokaler finns fullt utrustade kök med storköksdiskmaskin.

I anslutning till kyrkan finns handikapparkering. Det finns avgiftsbelagda parkeringar i närheten av kyrkan.