Tannefors kyrka
Foto: Annika Möller

Tannefors kyrka

Tannefors kyrka ligger i stadsdelen Tannefors och är ritad av arkitekterna John och Axel Kandell. Kyrkan, som är K-märkt, invigdes 1964 och är byggd av rödbränt, handslaget tegel.

Interiört präglas kyrkan av vilsam enkelhet. Predikstolen är byggd i tegel och koret domineras av ett långsträckt fristående altarbord i kolmårdsmarmor. På väggarna återfinns Solkorset och Träkorset, två vävnader i röllakansteknik av Alf Munthe. Presenningsikonen ovanför altarbordet är gjord av Mats Hermansson.

Kyrkan rymmer 150 sittplatser. I anslutning till kyrkan ligger församlingshemmet med Birgittasalen som rymmer 70 personer att låna för minnesstund. Där finns ett fullt utrustat kök med storköksdiskmaskin. Kyrkan har egna parkeringsplatser och i området runt kyrkan finns det gott om parkeringsmöjligheter. Lokalerna är handikappanpassade.