S:t Lars kyrka

S:t Lars kyrka ligger i centrala Linköping, i korsningen mellan Storgatan och S:t Larsgatan. Den är vitputsad och dess ursprung är från 1100-talet.

Dagens kyrkobyggnad med sitt karaktäristiska torn invigdes på nyårsdagen 1802. En stor renovering av kyrkan skedde 2016 då bland annat den södra porten öppnades som ny huvudingång. Inne i kyrkan finns en korvägg i marmor som omsluter nästan hela koret. Korväggen är skapad av Ivan Jacobsson. Den består av 50 ton marmor och har den uppståndne Kristus i centrum. Två altartavlor målade av Pehr Hörberg sitter placerade på var sin sida om stora orgeln. Kyrkans tidigare norra port har blivit ersatt av ett glaskonstverk signerat Staffan Löwstedt.

Kyrkan har plats för 320 personer. Församlingsrummet, som ligger i nedre delen av kyrkan, rymmer 40 personer och finns att låna för minnesstund. Rummet är avgränsat mot kyrkan med en glasvägg. I anslutning till lokalen finns ett kök med storköksdiskmaskin. Lokalerna är handikappanpassade. Parkeringsmöjligheterna direkt utanför kyrkan är mycket begränsade, men flera av stadens parkeringshus ligger på bekvämt gångavstånd.