Berga kyrka

Berga kyrka, som invigdes 1978, ligger nära Berga Centrum på Söderleden 46. Den grundläggande idén bakom kyrkans utformning sammanfattas i ordet gemenskap.

Kyrkan är ritad av arkitekt Bo Sundberg och invigdes i april 1978. Det fristående altaret är i kalksten och över altarplatsen hänger en ljuskrona i järn. Den är utförd av skulptören Elis Nordh och symboliserar de fyra evangelisterna. Altarskåpsreliefen är skapad av Samuel Göransson. I kyrkan finns ett rundfönster med en glasmosaik av Bo Beskow. Det lyser intensivt i rött och blått likt ett smycke i kyrkorummet. Bo Beskow har kallat konstverket ”Vingbrus och vattenspegling”.

Kyrkan har stolar samt väggfasta bänkar med plats för 240 personer. Församlingssalen, som ligger i samma byggnad som kyrkan, rymmer 100 personer och finns att låna för minnesstund. I anslutning till lokalen finns ett fullt utrustat kök med storköksdiskmaskin. Vid kyrkan finns ett 15-tal parkeringsplatser. Lokalerna är handikappanpassade.