S:t Maria

Sankta Maria i Johannelund

Kyrkan invigdes 1963 och har en omslutande, rund form som bryter mot den omgivande kantigheten och allt från den inre tegelmuren till textilierna utgör en starkt sammanhållen helhet.

Kyrkan är ett resultat av ett samarbete mellan dåvarande distriktsprästen Sam Aurelius, arkitekterna Höjer och Ljungqvist, konstnären Erik Höglund och textilkonstnären Sten Kauppi.  ”Muren som talar” är en rundvandring i kyrkan som har fokus på detaljer i väggarna och andra delar i kyrkorummet. Den ger en informativ och visuell berättelse om frälsningshistorien.

Kyrksalen rymmer 300 personer. Lokaler som rymmer 50 respektive 80 personer kan lånas för minnesstund. I anslutning finns fullt utrustade kök med storköksdiskmaskin. I anslutning till kyrkan finns handikapparkering. Det finns avgiftsbelagda parkeringar i närheten av kyrkan. Lokalerna är handikappanpassade.