Mikaelskyrkan
Foto: Royne Mercurio

Mikaelskyrkan

Veteaxet är en symbol för Mikaelskyrkan. Kyrkorummet är ett gammalt sädesmagasin från 1700-talet. 1972 när stadsdelen Ryd växte fram byggdes magasinet om till kyrka.

Kyrkobyggnadens exteriör är i stort sett oförändrad sedan magasinstiden. Altaret har byggts upp av virke från magasinet och korset, av samma material, har utformats av Gunnar Kanevad. Han har också gjort de sex altarljusstakarna
av trä. Ovanför altaret hänger en av flera ikoner utförda av Erland Forsberg. Kyrkans textilier har anpassats till kyrkorummets rustika karaktär och flera av dom är komponerade av Märta Gahn.

Kyrkan har plats för 200 personer. Lokal för minnesstund som rymmer 70 personer finns att låna. I anslutning till lokalen finns ett fullt utrustat
kök med storköksdiskmaskin. Det finns ett fåtal parkeringsplatser nedanför kyrkobyggnaden. Lokalerna är handikappanpassade.