Ansgardskyrkan

Ansgarskyrkan i Gottfridsberg

Ansgarskyrkan är församlingskyrka för Gottfridbergs församling i samverkan med EFS. Kyrkan byggdes 1970 och ligger på Hjälmgatan 17 i stadsdelen Gottfridsberg.

Kyrkan invigdes i närvaro av biskop Ragnar Askmark 1970. Den fick sitt nuvarande utseende efter en ombyggnation 1995/1996. Kyrkorummet är ljust och välkomnande. En större bonad med namnet Livets träd är skapad av Agda Österberg. Korset ovanför altaret är tillverkat av Olle Salmonsson. Ljusträdet och sidoaltaret är utförda av Richard Asp.

Kyrksalen rymmer 150 personer. Församlingssalen som rymmer 100 personer och en mindre sal en trappa upp, som rymmer 25 personer, kan lånas för minnesstund. I anslutning till dessa lokaler finns ett fullt utrustat kök med storköksdiskmaskin. Lokalerna är handikappanpassade. Kyrkan har ett fåtal parkeringar i närområdet samt en handikapparkering invid kyrkan.