Två flickor i en hängmatta, sommar
Foto: Janko Ferlic/Unsplash

Familjediakoni

Kyrkans arbete med barnfamiljer i ekonomisk utsatthet. Idag lever över 600 barn i fattigdom i Falkenbergs kommun.

Ett blyinfattat färgat glasfönster med ett rött hjärta.

TACK!

Familjediakonin tackar alla som bidragit med gåvor till barnfamiljer i fattigdom inför och under julen.

Enligt Rädda Barnen lever över 600 barn under knappa ekonomiska omständigheter i Falkenbergs kommun. Skollov och helger är särskilt svåra - flera beskriver hur smärtsamt det är att barnen inte kan äta sig mätta och att det inte går att tvätta kläder och duscha. För närvarande har vi kontakt med ett hundratal familjer i Falkenberg.

Att växa upp i fattigdom innebär för många barn att hamna i utanförskap. Att anpassa sig efter ett tomt kylskåp och säga ”jag är inte hungrig” eller att undvika att ta hem kompisar för att det finns en förväntan att bjuda på mat eller fika.
Därför samlar kyrkan in matkassar och presentkort.

Många barn har heller inte möjlighet att vara med på fritidsaktiviteter då terminsavgiften är för dyr samt att det inte finns pengar till att köpa rätt kläder/skor/utrustning. Detta leder till ett socialt utanförskap och brist på sammanhang. Dessutom missar dessa barn alla positiva fysiska och psykiska effekter av motion och träning.
Därför betalar kyrkan terminsavgifter & utrustning.

Flera barn har föräldrar som inte har körkort och/eller bil. Vanligt är att barnen inte har tillgång till cykel eller busskort då det är en alltför stor utgift. Detta leder också till ettutanförskap då barnen inte kan ta sig till kompisar eller till träningar.
Därför betalar kyrkan busskort och samlar in/delar ut cyklar.

Vill Du ha hjälp och stöd?

Är du en ensamstående förälder med enskild eller delad vårdnad om barn? Livet kan kännas tufft, ekonomin knapp - som att minsta oförutsedda kostnad blir en katatrof. Behöver du någon att prata med eller bolla tankar med, eller konkret hjälp med lite mat? Hör då av Dig till oss, så ska vi se vad vi kan göra.

Vill Du ge en gåva?

Det finns många sätt att stödja kyrkans diakonala arbete. Ett sätt är ge en ekonomisk gåva. För gåvan köper vi diakoner presentkort i mat- eller klädbutik för att sedan dela ut till behövande i Falkenberg.

QR-kod Swish Familjediakoni

Var noga med att märka din gåva med "Familjediakoni".

Swish: 123 369 9824

BG: 5170-1977

Stort tack på förhand!

Leksaker från Disney Pixars film Leksaker/Toy Story

Barn och familj i Falkenberg & Skrea

Välkommen till våra olika grupper där vi skapar, sjunger och upplever med våra sinnen. Vi utbyter tankar och lär oss mer om Gud och livet.