Foto: Svenska kyrkan Uppsala

Söndagsskola

De yngres gudstjänst i gudstjänsten.

Barn är alltid välkomna att fira gudstjänst. Små ben kan inte alltid sitta still så länge som en vanlig gudstjänst varar och ibland kan det faktiskt vara svårt att hänga med i vad prästen egentligen pratar om.

Söndagsskolan kan vara sång, bön, skapande, lek och berättelser ur Bibeln. Här kan barnet fråga om det som verkar konstigt eller svårt att förstå. Under lekfulla former lär vi oss mer om kristen tro och hur vi ska vara mot varandra. Och har kul ihop!

Här hittar du söndagsskolor:

Eriksbergskyrkan

Söndagar kl. 11 i Eriksbergskyrkan
Våren 2024: 21/1, 18/2, 25/2, 10/3, 24/3, 31/3, 21/4, 28/4, 5/5, 19/5, 9/6 och 16/6.

Söndagsskolan utgår från olika teman. Det är samling och ibland sång, en bibelberättelse (läst eller fritt berättad) och prat om dagens tema. Därefter någon skapande aktivitet.

Kontakt: sargit.sundstrom@svenskakyrkan.se, tel 018-430 36 85

Lötenkyrkan

Söndagar kl. 9.30Lötenkyrkan

Morgongudstjänsten börjar 9.30. Barnen är med i början av gudstjänsten och går c:a 09.50 till söndagsskolan som slutar runt 10.45. Då är också gudstjänsten slut och vi fikar tillsammans i församlingssalen. I söndagsskolan använder vi oss av SKATTEN. Vi sjunger, dramatiserar och berättar ur bibeln, ber och skapar. Åldersgrupper: 3–5 år, klass F–3, klass 4.

Några gånger i månaden har vi familjemässa då vi får fira en mässa tillsammans med alla åldrar. Barnen får gärna delta, vi har glutenfritt bröd och druvjuice. Vi vill att du som förälder går fram tillsammans med ditt barn och visar tydligt om ditt barn ska ta emot gåvorna eller Guds välsignelse.

Kontakt: Christoffer.abrahamsson@svenskakyrkan.se, tel 018-430 37 88

Sankta Maria kyrka

Söndagar kl. 10 i Sankta Maria kyrka

För barn (under 4 år i förälders sällskap) varje söndag utom då det är Gudstjänst med små och stora*.

Söndagsskolan utgår från olika teman, ofta samma tema som söndagen i fråga. Det är samling och ibland även sång och en bibelberättelse (läst eller fritt berättad) och prat om dagens tema, därefter någon skapande aktivitet.

*Vid Gudstjänst för små och stora samlas alla i kyrksalen. Denna gudstjänst är speciellt anpassad för och med små och stora.
Våren 2024 sker det 6/1, 4/2, 24/3, 21/4 och 5/5.

Kontakt: sargit.sundstrom@svenskakyrkan.se, tel 018-430 36 85

Sankt Pers kyrka

Söndagar kl. 11 i Sankt Pers kyrka

Söndagsskola varje vecka under terminstid, utom när det är är gudstjänst för små och stora. Första tillfälle kan variera vid terminsstart, så ta gärna kontakt för mer information i augusti/september samt januari.

Kontakt: henok.ghebrai@svenskakyrkan.se, tel 018-430 36 36

Vindhemskyrkan

Söndagar i Vindhemskyrkan

Barnfamiljer är alltid välkomna till gudstjänst i Vindhemskyrkan. För oss som har lite svårare att sitta still i en dryg timme finns plats för sång, lek, bön, skapande och reflektion i söndagsskolan en trappa upp. Vi brukar bli färdiga i tid för att alla som vill ska kunna vara med vid nattvarden.
Efter gudstjänsten finns det alltid kyrkfika med macka.

Kontakt: annica.lorehn@svenskakyrkan.se, tel 018-4303722

Övrig söndagsverksamhet för barn:

Helga Trefaldighets kyrka

Söndagar kl. 11.00Helga Trefaldighets kyrka

I Helga Trefaldighets kyrka är det ingen söndagsskola. Istället ingår en del i gudstjänsten som kallas ”Barnens stund” samt finns ett pyssel som anknyter till dagens bibeltexter.

Kontakt: Britt-Marie Helgesson, tel 018-430 37 05