En lite kille gör peace-tecken med händerna och ler mot kameran.
Foto: Camilla Cherry /Ikon

Familjeläger

Behöver du komma ifrån alla måsten? Läs mer om familjelägren som anordnas sommartid, där familjer får möjlighet att ha roligt, umgås och hitta på aktiviteter tillsammans i Uppsala.

För vuxna och barn

Uppsala pastorat och Svenska kyrkan Uppsalas familjeläger riktar sig till familjer med barn mellan 0 och 12 år och som av olika anledningar har ett extra behov av att göra något roligt tillsammans några dagar under sommaren. Familjer som själva inte har möjlighet att ta sig iväg på semester, av ekonomiska, sociala eller andra skäl. Särskilt de familjer som inte tidigare varit med på familjeläger. Tanken är att familjerna ska få ägna tid åt varandra, att barn får vara barn och vuxna stärkas i föräldrarollen.

De vuxna har ansvar för sina barn på lägret och tillsammans får man vara med om upplevelser som kan ge mervärde och stärka relationerna i familjen framöver. Vi utesluter inte att en mor-/farförälder deltar med sitt barnbarn eller att någon annan närstående vuxen är med på lägret. Har man många barn kanske flera vuxna behöver vara med för att det ska fungera. Det är viktigt att man kan grundläggande svenska så att kommunikationen fungerar mellan ledare och deltagare.

På familjelägret kan man leka, pyssla och musicera tillsammans. Dagarnas upplägg förutsätter att föräldrar och barn gör saker tillsammans. Vissa programpunkter är obligatoriska men de flesta är frivilliga.

Lägerverksamheten är kostnadsfri för deltagarna. Alla är välkomna oavsett trostillhörighet och lägret är helt fritt från alkohol och andra droger.
Familjelägret äger vanligtvis rum i början av sommaren.

Anmälningstiden för lägret 2024 har dessvärre löpt ut, men du är varmt välkommen med intresseanmälan nästa sommar!

Kontakt:
charlotta.remnefalk@svenskakyrkan.se
sarah.akerstrand@svenskakyrkan.se

Barnmässa i Uppsala domkyrka. En pappa håller sitt lilla barn i famnen medan de blickar mot prästen som står vid altaret.

Barn och familj

Träffpunkter för barn och föräldrar. Här kan du läsa om Svenska kyrkans förskolor, barngrupper och familjeläger i Uppsala.

Stöd till familjer

Barn och föräldrar kan behöva stöd i olika situationer. Svenska kyrkan Uppsala har olika former av öppna verksamheter som vänder sig till barnfamiljer.

En sommaräng som badar i gyllene kvällsljus. I närbild är ängsblommor och höga grässtrån i fokus.

Sommar i Uppsala

Gå på konsert, fika på något av sommarkaféerna, fira gudstjänst utomhus eller gå en guidad vandring. Svenska kyrkan Uppsala har något för alla i sommar! Här hittar du sommarens program och tips på olika aktiviteter.