Någon sänker ner en urna i marken på en gravplats.

Boka gravsättning

Den som bokar bör vara gravrättsinnehavare, om inte skickas ett dokument till  gravrättsinnehavaren som hen måste godkänna. Om den avlidne själv var  gravrättsinnehavare går det bra att en nära anhörig bokar.

Här står det ni behöver fundera på innan ni bokar en gravsättning. Församlingsexpeditionen behöver namn, personnummer, mobilnummer samt en mejladress till den som  bokar gravsättning.

Församlingsexpeditionen behöver även veta

• Vem ska gravsättas?
  • Vilken dag och tid? Ha gärna fler förslag i fall att tiden skulle vara bokad.
  • Vilken gravplats?

Tider som finns att välja på respektive kyrkogård

Dessa tider gäller helgfri måndag-fredag. Dag före röd dag kan man endast välja tiden kl 10.

Aspö kyrkogård 10:00 (ej torsdag), och 12:15

Strängnäs kyrkogård 10:00 (ej torsdag), och 14:15

Strängnäs södra kyrkogården 10:00 (ej torsdag), 12:15 och 14:15

Ni behöver även fundera på hur ni vill utforma gravsättningen

• Vart vill ni mötas upp, vid kapellet eller vid graven?
  • Önskas klockringning från kapellet till graven?
  • Önskar ni sänka urnan själv eller vill ni att vaktmästaren följer med och gör det?

Om man har med sig blommor går det bra att lägga dessa vid graven då urnan sänkts och  eventuell klockringning avstannat. Hur ni än väljer att göra finns en vaktmästare på plats. Graven återfylls då de anhöriga lämnat  graven. Vill man vara med så talar man om det för vaktmästaren.

Om den avlidne var gravrättsinnehavare behöver en ny utses och ett dokument som samtliga  dödsbodelägare skall skriva under skickas till dödsboet.

Receptionen i Domherren Kyrkans Hus och församlingsexpeditionens växel 0152-245 00 är öppen helgfri måndag-onsdag kl 10-12, 13-15, torsdag kl 13-15.

Domherren Kyrkans Hus

Biskopsgränd 2, 645 30 Strängnäs, 0152-245 00

Begravning

När en anhörig eller vän går bort blir livet sig aldrig likt. Många och svåra tankar väcks till liv. De seder och bruk vi människor har i samband med en begravning hjälper oss att bearbeta sorgen, se sammanhang och ge trygghet.