Foto: Anders Gustafsson

Sydöstra Jämtlands pastorat

Den 1 januari 2022 bildades Sydöstra Jämtlands pastorat med 16 församlingar i samverkan: Berg, Hackås, Oviken-Myssjö, Rätan-Klövsjö, Åsarne, Bräcke-Nyhem, Revsund-Sundsjö-Bodsjö, Brunflo, Lockne, Marieby, Näs, Hällesjö-Håsjö, Stugun, Borgvattnet, Fors och Ragunda.

Nyheter från våra församlingar

Pilgrimsskida: Galåbuan – Arådalens kapell

Den 25 mars åker vi pilgrimsskida från Galåbuan till Arådalens kapell (ca 15 km). Väl framme i Arådalen serveras våfflor och varm dryck. Föranmälan gäller.

Pastoratet är visiterat

Den 19-23 februari samt 3 mars har Sydöstra Jämtlands pastorat haft besök av biskop Eva Nordung-Byström och representanter från Härnösands stift. Läs mer om biskopsvisitationen här.

Närbild på en känga på någon som står i en ring med andra.

Vi söker en administratör pilgrim

I pastoratet pågår ett fokuserat arbete med att utveckla våra leder och pilgrimsvandring i alla delar och vi behöver en administratör på halvtid till en tidsbegränsad tjänst under 2024. Vi söker en administrativ resurs som även arbetar i fält vid pilgrimsvandringar.

Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.

Vi söker en fastighetschef

Just nu söker vi en fastighetschef. I pastoratet arbetar 95 helårsanställda, av dessa är 28 vaktmästare och 3 arbetsledare. Vi söker dig som har utbildning för och erfarenhet av fastighetsskötsel. Ansök redan idag eller tipsa en vän!

Två kvinnor med varsin grön pratbubbla.

Lokalförsörjningsplan

Just nu pågår arbetet för fullt med att ta fram en lokalförsörjningsplan i Sydöstra Jämtlands pastorat. Syftet är att hitta balans mellan de lokaler vi har och de lokaler vi behöver. Nu har du chansen att påverka. Varmt välkommen på någon av våra träffar. Din närvaro och röst är viktig i processen.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Vid ceremonin kramas Malin Kling om av biskop Eva Nordung Byström.

En nyvigd präst till vårt pastorat

Vi välkomnar Malin Kling att tjänstgöra i Sydöstra Jämtlands pastorat

En kvinna sitter och skriver på en laptop. Tecknade pratbubblor flyter ovanför datorn.

Hemsidan fungerar igen!

Efter det cyberangrepp som drabbade Svenska kyrkan i november är nu vår hemsida igång igen. Det mesta fungerar som det ska, men det kan dröja ett tag innan all information är uppdaterad.

Uppskattad tradition som lockar många

Sedan 16 år tillbaka har det serverats hemlagad Nikkalouktasoppa, hembakat bröd med efterföljande kaffe och kaka i Bodsjö sockenstuga under allhelgonahelgen. Det är en mycket uppskattad tradition som lockar många besökare, närmare 80 gäster varje år.

Församlingstidningen "Hela livet"

Missa inte vår gemensamma församlingstidning "Hela livet".

Pilgrimsvandring för klimatet

Under året har totalt ungefär 100 personer pilgrimsvandrat 250 km led vid våra långa- och dagsetapper. Här berättar projektledare Helena Stridh mer om en av vandringarna.

Grattis till examen!

I Härnösands stift hålls en välkomstmottagning för nyexaminerade församlingspedagoger och kyrkomusiker vartannat år. I samband med högmässan den 27 augusti välkomnades pastoratets kyrkomusiker Elin Nilsson och församlingspedagog Ulrika Nordin.

Nu är pärlstigen i Hoverberg invigd!

Lördag 5 augusti invigdes pärlstigen i Hoverberg vid Bergs kyrka.

Nyvigd präst till vårt pastorat

Söndag 18 juni var det prästvigning i Härnösands domkyrka. Fem personer välkomnades till tjänst i stiftet. Präst Matz Malm kommer att tjänstgöra hos oss.

Anmäl dig till våra konfirmationsgrupper

Här hittar du våra konfirmationsgrupper. Välkommen med din anmälan!

PILGRIM

Sydöstra Jämtlands pastorat är som en järnvägsknut av pilgrimsleder. I skuggan av den mest kända S:t Olavsleden finns flera härliga pilgrimsleder här. På den här samlingssidan berättar vi mer om lederna, våra vandringar och satsningar. Välkommen att göra din personliga vandring! Hemsidan är under uppbyggnad.

Boka dop direkt på hemsidan

Nu kan du enkelt och smidigt boka dop direkt på vår hemsida. Via tjänsten "Boka dop" kan du se alla lediga doptider och preliminärboka en tid.

Pastoratet med över 50 dopklänningar

Hos oss finns en imponerande samling med över 50 dopklänningar i varierande storlekar, färger, material och ålder. Möt församlingsassistent Lene som berättar mer om utbudet och utlåning.

Förödelse efter en orkan på Haiti.

Aktuella katastrofer

Act Svenska kyrkan arbetar just nu med katastrofinsatser i 18 länder. Genom lokala partner, i många fler länder, kan vi snabbt mobilisera stöd när en katastrofsituation uppstår på ny plats i världen.