Fässbergs kyrkohistoria

Med Lars Gahrn. Tusen år av kyrkohistoria från hednisk asatro till kristendom och skapandet av Fässbergs kyrka.

Här är första delen av Lars Gahrns föreläsning om Fässbergs kyrka från 25 mars 2020. En sentida katedral i en bygd med tidig kristendom. Tusen år av kyrkohistoria från ett vattendränkt Mölndal där människorna färdades i båtar. Där de första kristna kyrkorna byggdes under pågående hednisk asatro. Hedniska heliga platser som lever kvar i våra ortsnamn.
Fram till ett Mölndal där kyrksamheten fyllde både kyrkor och torg. Här är historien om hur Fässbergs kyrka kom till och hur den fick sin plats.

Här är andra delen av Lars Gahrns föreläsning om Fässbergs kyrka från 5 april 2020. En kyrka som skulle ses av alla. Ett resultat av medveten arkitektur, gediket hantverk och generösa donatorer. Designad av nygotikens mästare, Adrian Peterson. Och Mölndal får sin första park.