Foto: Susanne Olbing

Kållereds kyrka

Vackra Kållereds kyrka är Mölndals äldsta byggnad. Adress: Norra Kyrkvägen, Kållered.

Kållereds kyrka

I Kållereds kyrka är det ca 125 sittplatser och det är en populär kyrka för livets stora dagar, som dop och bröllop.

Foto: Martina Skånberg

Kyrkan är öppen för gudstjänster under storhelger som påsk, allhelgona och jul samt som sommarkyrka med gudstjänst/mässa på söndagar, kultur- och musikkvällar, guidning och möjlighet att fika.

Se kalendern nedan för mer information.

Utanför Kållereds kyrka finns kyrkogården med kistgravar, askgravlund och minneslund.

Ett kakfat, två kaffekoppar på fat och två påskhönor med ägg står uppdukade på en gul duk.

Påsksupé 28 mars kl 15.30-17.30

Skärtorsdag 15.30-17.30 Påsksupé istället för torsdagssoppa i Apelgårdens kyrka. Skjuts ordnas till Kållereds kyrka för att kunna vara med på skärtorsdagsmässan kl 18.00. Anmälan kansliet 031 731 93 00

Ljus i skogsglänta

Pilgrimsvandring 1 april 2024

1 april 2024 från Kållereds kyrka kl 12. Avslutas med Emmausmässa i Fågelbergskyrkan kl 16.00. Tema: Möte med den Uppståndne. Ingen anmälan.

Boka dop på webben

Här kan du enkelt hitta en tid för dop i Fässberg, Kållered och Stensjön samt göra en bokningsförfrågan.

Koret i Kållereds kyrka. Predikstol till vänster. Ljusbärare till höger. Där hänger också ett votivskepp från taket.

Gudstjänster i Kållered

Under terminerna firas gudstjänster i Apelgårdens kyrka. Vid storhelger och sommartid firas gudstjänster i Kållereds kyrka. Varmt välkommen.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Boka vigsel på webben

Här kan du hitta en tid för vigsel i Fässberg, Kållered och Stensjöns församlingar samt göra en bokningsförfrågan. Hittar du ingen tid som passar så hör av dig till kansliet, så försöker vi lösa det.

Kyrkans historia

Kållereds kyrka har funnits sedan 1200-talet, men vissa fynd tyder på att den förmodligen härstammar redan från 1100-talet. Kyrkans långhus härrör troligen till större delen från 1200-talets slut, medan koret och vapenhuset är uppförda på 1600-talet. Sakristian byggdes till 1933. En klockstapel med två klockor från slutet av 1600-talet finns på kyrkogården.

Takmålningar

Trätaket målades 1710 av kyrkokonstnären Erik Eriksson Griis som också två år tidigare målat resten an interiören i kyrkan, och är han sista kända kyrkomålning. Takmålningarna verkar aldrig ha blivit övermålade.

Inventarier

• Altaruppsatsen, vars äldsta delar stammar från 1663 (med altartavlan av Hans Beldsnidare), förfärdigades i övrigt år 1711 och predikstolen uppsattes 1710.

Foto: Tommy Hvitfeldt
  • Från 1600-talet är också den basunblåsande ängeln i koret, bänkdörrarna och kyrkans votivskepp, vilket är unikt då det har besättning.

• Predikstolen snidades 1710 av Marcus Jäger den äldre och bemålades av Erik Eriksson Grijs liksom även läktarbröstningens ramverk. År 1894 målade emellertid Alfred Berg om predikstolen och läktarbröstningen. De togs dock åter bort 1933-1934 i samband med en konservering av interiören utförd av konservator Sven Gustafsson.

• Dopfunten är från 1955 och ritad av Erik Sand.

• De två murade gravkoren på kyrkogården uppfördes på 1770-talet av kassören vid Ostindiska Kompaniet, Anders Almroth, samt köpmannen Peter Bagge.

Gå rundvandring i kyrkan

Med hjälp av bilderna och pilarna nedan kan du gå rundvandring i kyrkan på din dator.

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

Kyrkor och lokaler

Hos Svenska kyrkan Mölndal finns många olika kyrkor, alla med olika historia och karaktär. Från Mölndals äldsta byggnad, Kållereds kyrka med spår från 1100-talet till kyrkor byggda på 1900-talet.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Kontakt

Vill du boka dop, bröllop eller en lokal? Har du frågor om gudstjänster, verksamhet eller medlemskap? Söker du någon särskild? Här hittar du kontaktuppgifter till expeditionen, kyrkogårdsförvaltningen, förtroendevalda samt all personal.