En man med knäppta händer på ratten i en bil
Foto: Alex & Martin/IKON

Tro och liv

Kyrkan finnas till för människor i vardagen. Dop, konfirmation, vigsel och begravning är högtider som i århundrade firats i kyrkan. Den traditionen är viktig och ger en särskild dimension till det som sker i dag. Här finns möjlighet att fira gudstjänst, visa omsorg och dela kristen tro tillsammans.

Vår tro

Här hittar du centrala texter och länkar till vad som är den kristna tron. Här finns också länkar till studiegrupper i kristen tro.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop - del i en större gemenskap

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Här kan du hitta lediga tider, kontakt för att boka och information om dopet.

Konfirmation – tankar om Gud och livet

Här hittar du de grupper som finns under läsåret 2023-2024. Har du frågor får du gärna höra av dig till Johanna Risenfors Lindmark.

Vigselring i psalmbok, skuggan av ringen har formen av ett hjärta

Bröllop – en kärleksfest

Går ni i bröllopstankar? Vill ni gifta er i kyrkan? Oavsett om ni väljer stor fest eller en högtid i all enkelhet blir bröllopet ett minne för livet. Boka er stora dag i en av våra vackra vigselkyrkor.

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

Begravning – ett sista farväl

Begravningsakten är en akt av kärlek och respekt för den som är död och något att hämta kraft ur för de anhöriga.

Mamma och barn vid ljusbärare

Vårt uppdrag

Alla församlingars uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Svenska kyrkan Mölndal vill vara en angelägen, modig och närvarande kyrka.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Kontakt

Vill du boka dop, bröllop eller en lokal? Har du frågor om gudstjänster, verksamhet eller medlemskap? Söker du någon särskild? Här hittar du kontaktuppgifter till expeditionen, kyrkogårdsförvaltningen, förtroendevalda samt all personal.

En evangelisk-luthersk kyrka

Vi tror att Jesus Kristus är Guds son och vi sätter evangeliet - berättelsen om hans liv och lära, död och uppståndelse – i centrum. Det gör att vi tror att livet är starkare än döden och att kärleken segrar över hatet.

Församlingarna i Svenska kyrkan har som grundläggande uppgift att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Detta gör vi för att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas (ur Kyrkoordningen, kapitel 2).

Vi tror på en skapande Gud full av nåd som verkar för människans och hela skapelsens återupprättande, som kallar oss att leva i gemenskap med allt levande och dela varandras bördor. En gränsöverskridande Gud som genom sin Ande är ständigt levande. En Gud som sänt sin son Jesus Kristus till jorden.

Vi vet också att tro och liv är nära sammanflätade och att vi ständigt behöver fundera på hur de påverkar varandra.

”Kristen mystik är att vara vänd mot verkligheten, eftersom Kristus alltid är närvarande i den verklighet vi känner.” (ur Lasse Bengtssons recension av Terese av Avila, författare Grete Livbjerg, Artos)

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.