Foto: Kelly Sikkema/Unsplash

Metodstöd för klimatrisker och klimatanpassning

Klimatförändringarna innebär påtagliga utmaningar för Svenska kyrkans kyrkor, andra byggnader, och begravningsplatser. Det kan även innebära att församlingarnas ordinarie verksamhet utsätts för påfrestningar. Nu finns en digital introduktionsutbildning om de viktigaste konsekvenserna av klimatförändringarna för församlingar och ett samarbete med SMHI för en screening av klimatrelaterade risker.

Skyfall, översvämningar och luftfuktighet är några effekter av ett förändrat klimat som nämns i utbildningen. Vad konsekvenserna blir för en viss församling eller specifika fastigheter beror bland annat på geografisk position, platsens förutsättningar och byggnaders utformning.

I arbetet med att ta fram utbildningen deltog representanter från Visby-, Strängnäs-, och Luleå stift. Projektet är finansierat av Svenska kyrkans Färdplan för klimatet. Utbildningen leder till ökad kunskap om flera olika typer av risker och hur man förebygger att begravningsplatser, kyrkor och andra byggnader inte drabbas av exempelvis översvämningar. Det görs bland annat genom lokalförsörjningsplaner och vård- och underhållsplaner, eller vikten av att erbjuda svalka under värmeböljor.

Det allra viktigaste är att ta reda på eventuella risker. Kopplat till den digitala utbildningen finns därför också ett avtal med SMHI för en screening av klimatrelaterade risker för en fastighet och därmed även den verksamhet som bedrivs där.

Du som arbetar inom Svenska kyrkan kan ta del av utbildningen och avtalet på hållbarhetsportalen

Du som arbetar externt med Svenska kyrkan kan ta del av utbildningen via denna länk

På SMHI:s hemsida finns ett längre reportage om satsningen och samarbetet.