Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kyrktupp

I spiran på kyrktornets topp sitter den en vindflöjel, även känd som kyrktuppen.

Tuppen är en kristen symbol som påminner om att man ska stå upp för sin tro. Den är en symbolisk kyrkväktare som vakar över församlingen. Vindflöjeln är utformad på ett sådant sätt att den vänder sig med vinden, för då vänder den sig även mot ondskans krafter.

Kyrktuppar är ofta gjorda i kopparplåt och förgyllda. I Sverige har dessa högt belägna prydnader funnits sedan 1500-talet. Sveriges äldsta kyrktupp finns i värmländska Silbodal och där har den prytt gravkoret sedan 1517.

Scen med texten Boka biljett i skrift

Rabatterade biljetter till MR-dagarna

Nu släpps biljetterna till Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) med upp till 25 % rabatt! Den 14-15 november 2024 äger arrangemanget rum i Sara kulturhus, Skellefteå. Svenska kyrkan en av huvudarrangörerna.

Upphandling av trycksaker

Svenska kyrkans nationella nivå (kyrkokansliet) upphandlar nu trycksaker för kommunikation med stift, församlingar, medlemmar och allmänhet. Upphandlingen avser prepress, offsettryck, bokbinderi samt till viss del distribution och omfattar produktkategorierna böcker, broschyrer, foldrar, affischer, blad, med flera.