I Kill Giants (2018)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2018 har tilldelats filmen I Kill Giants av regissören Anders Walter. Filmen är regissören Anders Walters första långfilm.

I kill giants handlar om tonårstjejen Barbara, en outsider som blir retad i skolan och inte har några vänner. För att tackla en hård verklighet flyr hon till en fantasivärld där hennes uppdrag är att hitta och döda de jättar som hotar världen.

Hon är stark, egensinnig och kaxig, har inga kompisar, blir retad i skolan men böjer sig inte en tum för de som försöker hindra eller slå ner henne. Filmen igenom har hon på sig kaninöron och när filmen börjar är hon ute i skogen och gillrar fällor. Hennes kamp mot monstren pågår dygnet runt.

Men mötet med en nyinflyttad flicka och en engagerad skolkurator får hennes liv att ta en ny vändning.

Om regissören

Anders Walter började som tecknare redan i tonåren och utbildade sig på New York School of Visual Arts. Han har ritat serier, illustrerat böcker och filmaffischer, gjort musikvideor och flera kortfilmer - Helium tilldelades som nämnts en Oscar 2014 och filmen 9 meter nominerades 2012. I Kill Giants är hans första långfilm.

Svartvitt porträtt av Anders Walter.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2018, juryns motivering:

Fantasifullt och engagerande om en flickas flykt in i en skräckinjagande värld där hon slåss mot både bokstavliga och bildliga monster. En film om sorg och död som ändå lyckas vara hoppfull och vars sagoform hjälper tittare i alla åldrar att samtala om det som är svårast av allt.

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2018

Katarina Vaarning, juryns ordförande. Präst och församlingsherde i Husie församling. Drev S:t Johannes församlings filmklubb och ansvarar för filmarbete, inom Malmö pastorat.

Jesper Ödemark, församlingspedagog som sedan över 20 år arbetar med ungdomsverksamhet och kommunikation Värby församling.

Manal Masri, verksam som teaterchef och producent Teater Foratt, Malmö, verksamhetsledare SR P1 Drama i Malmö, samt filmregissör. Hennes Brev till en mördarenominerades till Guldbagge.

Ida Kjellin, manusförfattare, film och TV-skribent. Hon har bland annat skrivit manus till Bamse och häxans dotter, Piratskattens hemlighet (TV-julkalender) och Marvinter (SR radiojulkalender).

Filmen bygger på den tecknade serien I Kill Giants (2008-2009) av Joe Kelly och JM Ken Niimura.