Familjemässor i Mariakyrkan

En mässa för små och stora med barnen i centrum. Välkommen att fira familjemässa i Mariakyrkan - nästa tillfälle är 28 april 2024.

Barn är alltid välkomna till gudstjänsterna i Mariakyrkan! I kyrkorummet finns mycket att se på, göra och uppleva.

En familjemässa är en lite kortare och enklare mässa, men lika mycket på ”riktigt” som en högmässa.

17 mars medverkar Maria Teens och Diskantkören i mässan. Efter gudstjänsten bjuder vi på festligt fika till alla, stora som små.

En familjefest i kyrkan, helt enkelt.

Låt barnen komma till mig och hindra dem inte

Markusevangeliet 10:14

Oavsett om man är barn eller vuxen, om man har barn eller inte, är man välkommen till familjemässan. Det heter ju inte familjemässa för att det bara är för familjer – utan för att vi alla tillsammans är del av något större – av Guds stora familj. I familjemässan står barnet i centrum - ett perfekt tillfälle att prova på om ni inte går i kyrkan så ofta.

Små barn i mässan en vanlig söndag?

Kan små barn följa med på en vanlig gudstjänst i Mariakyrkan? Javisst! Små ben kan inte alltid sitta still så länge som en vanlig gudstjänst varar, därför finns vår söndagsskola samling för barn.

Samling för barn börjar tillsammans med de vuxna i kyrkan, och har egen samling fram till utdelandet av bröd och vin. Vi använder oss av Godly play - ett lekfullt och nyfiket sätt att närma sig bibelberättelser, kyrkan och det heliga. Det är samling för barn i princip varje söndag, och ni är välkomna att hämta Bibeln för små och stora den söndag som passar er bäst.

Kontakta Sara (se nedan) eller prata med prästen efter mässan.

Familjemässor våren 2024

28 april och 19 maj.

Varför familjegudstjänster?

Barn har samma rätt att få söka och uttrycka sin tro som vuxna har. Kyrkorummet och gudstjänsten är en plats där vi får lära känna Gud, varandra och oss själva – oavsett ålder och förmåga.

I Mariakyrkans familjemässa får små och stora delta tillsammans och mötas mellan generationer. ”Låt barnen komma till mig” sa Jesus en gång, och därför har barnen en självklar plats i kyrkan.

Det som funkar för barn är ofta bra för många vuxna också. Ett exempel: Genom att strunta i agendor och istället använda oss av härmning, till exempel i inledningsord och böner, har vi förstått att det förenklar för många vuxna också. Familjemässan innehåller dessutom mer musik, sång och rörelse än en vanlig högmässa. Gud har ju skapat oss med alla våra sinnen – så visst kan vi också i kyrkan använda dem när vi utforskar vem Gud är och vad Gud vill i våra liv.

I familjemässan deltar nästan alltid minst två av våra barnkörer. Körbarnens glädje och allvar smittar av sig, både när de sjunger, och när de får göra olika uppgifter i mässan. Barnen leder processionen, läser texter och tänder ljus. Dessutom har de ofta varit med och konstnärligt utsmyckat kyrkan.

Familjemässan kan vara ett fint tillfälle att bjuda med en farmor eller morfar som annars inte kommer så ofta till kyrkan. Rullatorer och barnvagnar står sida vid sida i Café Maria när kyrkkorven serveras efter gudstjänsten. Här finns möjlighet att lära känna nya vänner och grannar i alla åldrar!

Barnkören medverkar i Familjegudstjänst i Mariakyrkan Foto: Live Brathovde Häll