Foto: Härnösands stift

Linsells kyrka

Linsells kyrka byggdes ursprungligen som kapell och var färdigt 1778. Kyrkan har Härjedalens äldsta kyrkklocka. Det är en välbevarad träkyrka med enhetlig inredning.

Redan 1734 lät bygdens folk framföra önskemål om ett eget kapell då man ansåg vägen vara lång och besvärlig till Sveg. Förslaget accepterades 1778 stod kyrkan färdig, som kapell i Svegs församling.

Ursprungligen var kyrkan utan torn, men kyrkan fick sitt nuvarande utseende redan 1797. I tornet hänger idag Härjedalens äldsta kyrkklocka som göts 1648. Träkyrkan är nästan i sin helhet ett verk av linsellsbonden Pehr Tholsson. Han var både arkitekt och byggmästare. Han har även byggt såväl bänkinredningen som predikstolen och dopängeln. Altartavlan är målad av Perhs son, Nils Lindström, som blev målarmästare i Gävle.

Kyrkans långhus är liggtimrat med rektangulär grundplan, kor i öster och smalare sakristia i nordöstra hörnet. Tornet är i väster. Den ursprungligen röda exteriören fick sin nuvarande vita färg på 1860-talet.

Den målade skenarkitekturen kring altaruppsatsen och den diskreta väggdekoren målades av Pehr och Göran Sundin 1818. Orgeln på kyrkans läktare invigdes sommaren 1988.