Nya varvets kyrkogård
Foto: Henrik Enarsson

Nya Varvets kyrkogård

Nya Varvets kyrkogård ligger vid Nya Varvet i Göteborg och upprättades 1701.

Nya Varvets kyrkogård planerades i samband med Nya Varvets tillkomst. Den första planen upprättades 1701. Kyrkogården tillhörde tidigare Karlskrona amiralitetsförsamling, men 1932 överläts den till Göteborg. Gravrätt var reserverad för Nya Varvets militärt eller civilt anställda och deras familjer.

Genom det sistnämnda förhållandet har skådespelaren Georg Rydeberg fått sitt sista vilorum här. Gravvårdarna på kyrkogården redovisar många militära grader. Bland dem man särskilt lägger märke till är en stor kulle med ett järnkors som utmärker flottstationsbefälhavaren kommendör C G Warbergs grav (1782-1851).

På kyrkogården finns ett monument med texten: "Till minnet av de män som omkommit under tjänst å Göteborgs Eskader och Örlogsbas beredskapsåren 1939-1945" med samtliga namn uppräknade. Särskilt angiven är ubåten Ulven och dess besättning som minsprängdes 1943.

På kyrkogården finns ett bevarat benhus.

Antal gravplatser: 327
Gravskick: kistgravar och urngravar.

Adress: Örlogsvägen 5-7, Västra Frölunda (Karta Google Maps)

Hållplats Rengatan trafikeras av linje 91
Området trafikeras även av Flexlinjen.