Stampens kyrkogård, trädallé
Foto: Göran Karlsson

Trädplan för kyrkogårdarna

Träd förenar oss. Träd är inte bara vackra, de är också en länk mellan oss, dem som kom före oss och dem som kommer efter.

På våra kyrkogårdar finns träd som planterades för flera hundra år sedan och många av dem kommer att finnas kvar långt efter att vi är borta.

Det gör träden till en fin symbol för den verksamhet vi bedriver. Därför är det så viktigt för oss att ta hand om våra träd, men också att plantera nya för framtiden.

Träd har inte bara ett symboliskt och estetiskt värde, de har också ett biologiskt värde. Därför är det extra roligt att vi har så många olika sorters träd på våra kyrkogårdar – från den allra vanligaste björken till exempelvis tulpanträdet, som vi bara har ett enda exemplar av.

Så passa på att titta lite närmare på träden nästa gång du besöker en av våra kyrkogårdar. Kanske finns där ett träd som stod på samma plats när någon släkting promenerade förbi för över ett sekel sedan. Visst är det en fascinerande tanke?

Ladda ner Trädplanen (del 1) här