Ansvar & organisation

Göteborgs begravningssamfällighet ansvarar för begravningsverksamheten och kyrkogårdarna i Göteborg. Här finns 36 begravningsplatser, sex kapell/ceremonilokaler och ett krematorium. Förvaltningen sysselsätter cirka 190 personer och har en styrelse som består av förtroendevalda från Svenska kyrkan.

Organisation

Göteborgs begravningssamfällighet bildades 1 januari 2018 efter en omorganisation av Svenska kyrkan i Göteborg och är en av Svenska kyrkans tio enheter i Göteborg.

Samfälligheten styrs av förtroendevalda inom Svenska kyrkan i Göteborg genom indirekta val till begravningsdelegerade som i sin tur väljer en begravningsstyrelse. För att tillvarata intresset för dem som inte tillhör Svenska kyrkan utser Länsstyrelsen begravningsombud.

Läs mer om begravningsombud.

Förvaltningen är organiserad i en skötselavdelning, fyra verksamhetsområden samt kansli och växel.

Förvaltningschef

Erik Gedeck, 031-731 88 35
erik.gedeck@svenskakyrkan.se

Senior advisor

Katarina Evenseth, 031-731 82 95
katarina.evenseth@svenskakyrkan.se

Skötselavdelningen

Ansvarar för skötseln av samtliga begravningsplatser i Göteborg. Förutom alla gemensamma ytor på begravningsplatserna ansvarar avdelningen också för skötsel av kulturgravar samt enskilda gravar med skötselavtal.
Avdelningschef: Jessica Karlsson, 031-731 65 85
jessica.karlsson5@svenskakyrkan.se

Verksamhetsområde gräveri, verkstad, förråd, kapell och interna transporter

Ansvarar för gravgrävning, gravsättning av kistor, urnor och askor, verkstäder, förråd, kapell och ceremonilokaler, visning av gravar samt transporter inom förvaltningen.
Enhetschef: Kristian Andersson, tel 031-731 11 36
kristian.andersson2@svenskakyrkan.se

Verksamhetsområde begravningsexpedition

Ansvarar för hanteringen av alla ärenden i samband med begravningar, såsom bokning av kapell/ceremonilokaler, gravrätt, gravbok samt  namnplaketter till askgravlundar.
Tf enhetschef: Kristian Andersson, 031-731 11 36
kristian.andersson2@svenskakyrkan.se

Verksamhetsområde fastighet, krematorium och anläggning

Ansvarar för begravningsverksamhetens krematorium och fastigheter samt för mindre anläggningsarbeten inom förvaltningen. Göteborgs krematorium på Kvibergs kyrkogård utför även kremationer på uppdrag av andra begravningshuvudmän i Västsverige.
Enhetschef: Roger Johansson 031-731 11 35
Roger.Johansson2@svenskakyrkan.se

Verksamhetsområde utveckling och förvaltning

Ansvarar för förvaltning och planering av våra begravningsplatser samt har ansvar och expertis för nyanläggning, utvidgning och gestaltning av begravningsplatser samt kulturmiljöfrågor. I verksamhetsområdet ingår även godkännande av gravvårdsritningar (gravstenar, stenramar med mera).
Enhetschef: Siman Jasim, 031-731 82 92
siman.jasim@svenskakyrkan.se

Kansli

På begravningssamfällighetens kansli finns de gemensamma kompetenser som ska stödja begravningssamfällighetens avdelningar och verksamheter samlade: controller, ekonomiadministratör, HR-administratör, kommunikatör, IT-samordnare, förvaltningssekreterare och förvaltningsadministratör, miljö- och fastighetsingenjör samt växeltelefonist.
HR- och kanslichef: Annika Ström Öberg, 031-731 87 25
annika.stromoberg@svenskakyrkan.se

Demokrati i begravningssamfälligheten

Begravningssamfälligheten styrs av begravningsdelegerade och en begravningsstyrelse.