Djurgårdskyrkogården
Foto: Ronald Eek

Djurgårdskyrkogården

I Majorna ligger Djurgårdskyrkogården inklämd mellan gatorna. Kyrkogården är en av de äldsta i Göteborg.

Djurgårdskyrkogården togs i bruk 1799. Den kallades tidigare Gamla Varvskyrkogården eller Amiralitetskyrkogården och var avsedd för Gamla Amiralitetsvarvets avlidna officerare. Varvet låg ungefär där Sjöfartsmuseet nu ligger. Kapellet, som inte längre är i bruk, uppfördes 1859.

Bland de begravda på kyrkogården märks stamfäderna till de berömda göteborgsfamiljerna Wijk och Gibson, nämligen "coopverdie-captainen" Erik Wijk och sågverksägaren William Gibson, den senare från Skottland.

På gravvårdarna finner man yrken typiska för Majorna förr i tiden: repslageriidkare, segelmakare, kompassmakare och klampare.

Antal gravplatser: 397
Gravskick: kistgravar och urngravar.

Adress: Bangatan 62, Göteborg (Karta Google Maps)

Hållplats Fjällgatan trafikeras av linje 11
Området trafikeras även av Flexlinjen.