En asfalterad gångväg leder in i minneslund med damm och grönskande ekar samt gräs och stenar.
Foto: Birgitta Löwing Kiser

Billdals kyrkogård

Göteborgs sydligaste kyrkogård ligger i Billdal.

Billdals kyrkogård invigdes 1978 av biskop Bertil Gärtner. Den ligger i en naturskön trakt och gränsar direkt till det stora Sandsjöbackareservatet. Den framträder som en stor öppen slätt omgiven av skogsklädda berg. Raviner slingrar sig längs bergens fot både i väster och söder. De områden som ännu inte tagits i bruk för kyrkogårdsändamål används till stor del fortfarande som åker och ängsmark.

På kyrkogården finns en skogsurnlund och i anslutning till kyrkogården har två muslimska begravningsplatser anlagts.

Antal gravplatser: cirka 2 240 varav cirka 950 muslimska gravplatser. Yta: 55 ha.
Gravskick: kistgravar, urngravar och minneslund. Dessutom Billdals muslimska begravningsplats samt särskilda gravplatser för Ahmadiyya-samfundet.

Ladda ner en besökskarta (pdf).

Så hittar du hit:

Adress: Billdals kyrkogårdsväg 2 (karta Google Maps)

Med kollektivtrafik:

Res gärna med Västtrafiks ”närtrafik”. Sök i reseplaneraren och skriv in adressen Billdals Kyrkogårdsväg 2 från din närmsta närtrafikhållplats som du hittar via länken nedan: Närtrafik Göteborg
Tänk på att du kan behöva ta dig till närmsta närtrafikhållplats med annan kollektivtrafiklinje.

Billdals kyrkogårds värdefulla karaktär

Nu finns en ny utredning om Billdals kyrkogårds värdefulla karaktär färdigställd 2020.