Foto: Paavo Martikainen

En del av Svenska kyrkan - Osa Ruotsin kirkkoa

Ajankohtaista seurakunnassa/Aktuellt i församlingen

Pääsiäinen 2024 Påsken

Tästä löydät pääsiäisen ohjelma. Här hittar du programmet för påsken. Kristus nousi kuolleista! / Kristus är uppstånden!

En kyrkport står öppen till en tom kyrka.

Jumalanpalvelus joka sunnuntai / Gudstjänst varje söndag

Tervetuloa viettämään messua sunnuntaisin klo 11.00. Voit aina pyytää esirukousta jumalanpalveluksessa tai alla olevan linkin kautta. Välkommen att fira mässa på söndagarna kl 11.00. Du kan alltid be om förbön i gudstjänsten eller via länk som hittas här nedan.

Svenskspråkiga kyrksöndagar

Tredje söndagen i månaden är det på svenska i Finska kyrkan. Kom och gör Slottsbacken till en träffpunkt för finlandssvenskar i Stockholm! Se program här:

Perhe- ja lapsitoiminta / familje- och barnverksamhet

Sanotaan, että lapsena oleminen on tärkeämpää kuin se, mitä lapsesta joskus tulee. Lapsella on oikeus olla lapsi ja kasvaa omaan tahtiinsa välittävien akuisten huomassa.  Toiminnassamme kasvetaan Jumalan kämmenellä niin pieni kuin suurikin. Tie avautuu luonnollisesti seurakunnan yhteyteen. Täällä saamme iloita ja surra, hiljentyä ja rentoutua. Tule sellaisena kun olet!  Musiikki on lahja, jonka Taivaan Isä on meille antanut, siksi musiikilla on keskeinen paikka toiminnassamme.  Toimimme sekä suomen että ruotsin kielellä ja suomalainen kulttuuriperinne heijastuu vahvasti toiminnassamme. TERVETULOA MUKAAN! Man säger att vara barn är viktigare än det vad barnet kommer att bli. Barn har rätt att vara barn och växa i sin egen takt omgiven av vuxna som bryr sig. I vår verksamhet får vi växa i Gud - vår Faders hand – både små och stora. På så sätt öppnas vägen naturligt till gemenskapen i församlingen. Tillsammans kan vi glädjas och sörja – finna stillhet och koppla av.Kom som du är! Musiken är en gåva, som vi har fått av Gud vår Fader, och därför har musiken en central plats i vår verksamhet. Vår verksamhet sker både på finska och svenska och det finska kulturarvet är en del av den. VÄLKOMMEN MED!

Konsertit, virsilaulu ja kuorot - Konserter, psalmsång och körerna

Haluatko laulaa kuorossa? Tai tulla kuuntelemaan konserttia Suomalaisessa kirkossa? Vill du sjunga i kör? Eller komma och lyssna på konsert i Finska kyrkan?

Aikuisille / För vuxna

Vill du bidra ideellt? Seurakunnassa on monta eri ryhmää mihin voi osallistua. Ota selvää mikä sopii sinulle! I församlingen finns det möjlighet att delta på olika sätt. Ta reda på vad som passar dig!

Vapaaehtoisryhmä - Volontärgruppen

Haluatko olla mukana seurakuntamme vapaaehtoistyösssä?

Diakonia / Diakoni

DIAKONIA / DIAKONI Käänny rohkeasti puoleemme, kun kaipaat apua ja tukea elämässäsi. Tveka inte att kontakta oss, när du behöver hjälp och stöd i ditt liv.

Retriitti kirkossa/ Retreat i kyrkan

RETRIITTI KIRKOSSA ma/må 4/12, 12/2, 11/3, 8/4, 6/5

Rippikoulu / Konfirmation

Ilmoittaudu vuoden 2025 rippikouluun! Anmäl dig till årets 2025 konfirmation!

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Jäsenyys / Medlemskap

Vill du bli medlem i Finska församlingen i Stockholm? / Haluatko tulla Tukholman Suomalaisen seurakunnan jäseneksi?

Aivopäivän luentovideo

Professori Miia Kivipelto kertoo aivoista, muistisairauksista ja niiden ehkäisemisestä, sekä muistisairaiden omaisista. Video tallennettu 21/1 2023. Professor Miia Kivipelto, en av världens ledande sakkunniga på minnessjukdomar föreläser på finska. Videon är inspelad 21/1 2023.

Öppettider kansli:

Måndag, Tisdag och Torsdag kl 9.00-12.00