Aikuisille / För vuxna

Vill du bidra ideellt? Seurakunnassa on monta eri ryhmää mihin voi osallistua. Ota selvää mikä sopii sinulle! I församlingen finns det möjlighet att delta på olika sätt. Ta reda på vad som passar dig!

Svenska kyrkan i Finska församlingen är en plats där olika kulturer möts. Det finns alltid ett behov av dem som kan tänka sig att hjälpa till med sina gåvor.

Du är med och utvecklar verksamheten, får lära känna nya människor och får referenser för arbetslivet. Du bidrar med det du kan, så ofta du kan och vill. Allt är frivilligt och du är välkommen att hjälpa till oavsett hur gammal du är. Välkommen!

KONTAKT
Arbetet med ideella leds av prästen Minna Huhkamo. Vid frågor, maila: finska.forsamlingen@svenskakyrkan.se.

Tiistai tapaamiset - Tisdagsträffar

Päivävapaiden ja eläkeläisten iltapäivähetki jossa on hartaus, teemallinen ohjelma, keskustelua aiheesta, kahvi ja hedelmä. En eftermiddag för daglediga och seniorer där vi har en andaktstund, temaföreläsning, kaffe och frukt.

Leipomisryhmä - Bakgrupp

Haluatko leipoa? Tervetuloa leipomaan meidän kanssamme! Tycker du om att baka? Välkommen till att baka med oss!

Vapaaehtoisryhmä - Volontärgruppen

Haluatko olla mukana seurakuntamme vapaaehtoistyösssä?

Raamatun äärellä

Haluaisitko lukea Raamattua yhdessä toisten kanssa ja keskustella teksteistä. Et tarvitse aiempaa raamattupiirikokemusta. Täällä tutustut Raamatun teksteihin ja uusiin ihmisiin lämpimässä ilmapiirissä. Tervetuloa joukkoomme. Paikka: Yläsali Päivämäärät ja aika: Tiistaisin klo. 17.30-19.00 Vill du bekanta dig i Bibeln tillsammans med andra. Vi läser, studerar och samtalar kring bibeltexterna. Inga förkunskaper krävs. Varmt välkommen. Bibelstudium på finska Plats: Övre salen Datum och tid: Tisdagar kl. 17.30-19.00

Suomenkielinen Luovan Kirjoittamisen kurssi

joka toinen tiistai klo 10-13. Kaikki kirjoittamisesta kiinnostuneita tervetuloa mukaan! Vetäjänä Liisa Liikala. Rajoitetut paikat. Ilmoittautuminen: lisa.kungs@gmail.com

foto: Johannes Frandsen

Tilkkutupa & Syföreningen

Tilkkutupa joka toinen viikko. Kom med och handarbeta tillsammans över en kopp kaffe och gör något för missionen. Syföreningen är i Nedre salen är udda veckor och Tilkkutupa jämna veckor.

Kuorot / Körer

Tule mukaan laulamaan kuorossa! Kom med och sjung i kör!

En person med målade naglar följer med sitt pekfinger melodin i en uppslagen psalmbok.

VIRSITUNNIT - PSALMSTUND

Kuukauden viimeinen torstai klo 17-18. Kaikille avoin lauluhetki kirkossa. Psalmsång på finska.

Retriitti kirkossa/ Retreat i kyrkan

RETRIITTI KIRKOSSA ma/må 4/12, 12/2, 11/3, 8/4, 6/5

Tule mukaan! / Kom med!

Haluatko toimia kirkkoväärttinä? Haluatko olla mukana aktiivisesti seurakunnassa? Ota yhteyttä! Vill du komma med som kyrkvärd? Vill du vara en del av församlingen mera aktivt? Tag kontakt!

Tule ja löydä oma paikkasi!

Aikuisille on  seurakunnassamme erilaista toimintaa. Aikuisikä on ihmisen elämänkaaressa pitkä aikajana, pisimmillään n. 70–80 vuotta. Tämä tuo  haasteellisuutta: kuinka nähdä, tavoittaa, kohdata aikuisiän eri vaiheissa ja siten eri elämäntilanteissa olevat ihmiset. Seurakunta järjestetäänkin monenlaista toimintaa sekä päivävapaalaisille että työelämässä oleville.

Voit valita elämässäsi pysäkin, ruumiin ja sielun hengähdyspaikan, tuntea yhteenkuuluvuutta, jakaa ajatuksiasi elämästä ja kristinuskosta tai toimia vapaaehtoisena.  Tule mukaan! Toimintaa on seurakuntakodissa Slottsbackenilla, Skärholmenin kirkolla ja Spångassa.

Raamatun äärellä Tiistaisin  klo 17.30-19.

Tilkkutupa yläsalissa keskiviikkoisin parillisilla viikoilla klo 13-16

Svenska syföreningen i nedre salen varannan onsdag udda veckor kl 12-14.

Virsitunti kuukauden viimeinen torstai  kirkossa klo 17-18

Lumina -kuoro Kuoro kaikille jokta haluavat laulaa! Torstaisin kirkossa klo 17-18

Vivendi -kuoro. Neliääninen kuoro. torstaisin klo 18-19.30. Ottakaa yhteyttä mikäli on kiinnostusta tulla mukaan. birgitta.forsman@svenskakyrkan.se

Kom och hitta din plats hos oss!

Den vuxna åldern sprider sig över flera generationer och innefattar som bäst cirka 70–80 år av människans liv. En viktig fråga är hur man bäst kan nå fram till dessa människor som befinner sig i olika faser av livet. I församlingen finns många slags verksamheter både för dagslediga och de som fortfarande är med i arbetslivet.

Du kan välja en hållplats i livet, ett andrum för kropp och själ, känna gemenskap, dela dina insikter om liv och kristen tro eller arbeta ideellt. Kom med! Verksamheten sker i församlingshemmet på Slottsbacken och i Skärholmens kyrka . Kretsarna samlas regelbundet terminsvis.

Uppgifter om verksamheter finns i kalendern.

Yhteystiedot/ Kontakt

Minna Huhkamo pappi