Foto: Magnus Aronsson

Jäsenyys / Medlemskap

Vill du bli medlem i Finska församlingen i Stockholm? / Haluatko tulla Tukholman Suomalaisen seurakunnan jäseneksi?

Haluatko liittyä jäseneksi, niin ota yhteyttä! Tag kontakt om du vill bli medlem!

Kuka voi liittyä Suomalaiseen seurakuntaan?

Tukholman Suomalaiseen seurakuntaan voi kuulua henkilö, joka asuu Tukholman hiippakunnassa ja jolla on jokin yhteys Suomeen tai suomalaisuuteen: hän on syntynyt Suomessa, jompi kumpi vanhemmista on Suomesta tai hän on naimisissa Tukholman Suomalaisen seurakunnan jäsenen kanssa.

Jäsenenä olet osallinen Suomalaiseen seurakuntaan Vanhassa kaupungissa, voit osallistua KIRKKOVAALEIHIN sekä saat seurakuntalehden ELÄVÄT KIVET / LEVANDE STENAR 3-4 kertaa vuodessa.

Tilaa seurakuntaan liittymislomake tai seurakunnanvaihtamislomake seurakunnan toimistosta: 08-440 82 00, tai sähköpostitse finska.forsamlingen@svenskakyrkan.se

Tai tulosta jompikumpi näistä lomakkeista ja lähetä seurakuntaan:

ANMÄLAN OM BYTE AV FÖRSAMLING / Seurakunnan vaihto

ANMÄLAN OM INTRÄDE / Liittyminen kirkkoon

Vem kan tillhöra Finska församlingen?

För att du ska kunna bli kyrkotillhörig i Finska församlingen måste du bo inom Stockholms stift. Utöver detta har du någon anknytning till Finland: Du är född i Finland, du har en förälder från Finland eller du är gift med någon som är kyrkotillhörig i Finska församlingen.

Som medlem i Finska församlingen i Stockholm blir du delaktig i församlingen som är verksam främst i Finska kyrkan i Gamla stan, du får delta i KYRKOVALET och dessutom får du med posten församlingens tidskrift Levande Stenar / Elävät Kivet 3-4 gånger om året.

Beställ anhållan om kyrkotillhörighet eller byte av församling på tfn 08-440 82 00 eller per epost: finska.forsamlingen@svenskakyrkan.se     eller skriv ut blanketten här och sänd den till församlingen:

ANMÄLAN OM BYTE AV FÖRSAMLING

ANMÄLAN OM INTRÄDE

En grupp barn leker i ett lekrum.

Jäsenyys Ruotsin kirkossa

Ruotsin kirkko haluaa olla läsnä elämäsi ilossa ja surussa, arjessa ja juhlassa. Kirkko on myös hiljainen tila omille ajatuksille.

En liten flicka tittar på en leksak med olika bildmotiv.

Kirkon jäsenet kertovat

Ruotsin kirkossa on 5,5 miljoonaa jäsentä. Lue eri-ikäisten kertomuksia, mitä jäsenyys ja seurakuntayhteys on heille merkinnyt. Sinäkin voit liittyä kirkkoon!

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.