Regnbågsparaply, pride, regnbåge, regnbågsnyckeln
Foto: Jennie Andersson

Falkenbergs pastorat

Välkommen till oss och våra mötesplatser mitt i fina Halland. Här finner du glädje, ro, gemenskap och stöd genom gudstjänster, körer, trivselträffar, barngrupper och mycket mer. Vi finns i både stad och på landsbygd.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Har du frågor om personuppgiftsincidenten?

Klicka här att läsa mer eller kontakta Falkenbergs pastorats dataskyddsombud Xeeda. Mejla dso@xeeda.se Postlådan är bevakad mån-fre kl. 08–17.

Har du frågor om personuppgiftsincidenten?

Falkenbergs pastorats dataskyddsombud Xeeda
Funktionsbrevlåda till Xeeda dso@xeeda.se
Postlådan är bevakad mån-fre kl. 08–17.

En kyrkogård.

Bluff-faktura om gravrättsinnehavare - igen

Nu har det hänt igen. Falkenbergs pastorat skickar inte ut liknande erbjudande.

En vitklädd person håller i handen på en bebis i dopklänning.

Nu kan du själv boka tid för dop

Nu kan du själv hitta lediga tider och boka dop i våra församlingars vackra kyrkor.

Gravsten Askome, skylt

Vi söker efter gravrättsinnehavare

Enligt Begravningslagen ska alla gravar ha en gravrättsinnehavare. Nu söker vi med ljus och lykta efter nya gravrättsinnehavare.

Ceremonilokal, första spadtaget, kyrkoherde, Staffan Orrdal

Följ bygget av ceremoni- och bisättningslokalen i Falkenberg

Bygget är igång. Första spadtaget togs den 20 april 2023.

Laddstation för elbilar vid Kyrkans hus i Falkenberg.

Ladda bilen för en bättre värld

Nu finns tre laddplatser i centrala Falkenberg, vid Kyrkans hus.

Solnedgång vid vattnet.

Hälsa för själen

Vi lär oss redan från barnsben att vi behöver ta hand om vår kropp, tänka på hur vi rör oss och vad vi stoppar i oss. Men även själen behöver motion. Här hittar du övningar och tips som gör gott för själen.

Skog, EU-logga, naturvård

Naturvårdsgallring av skog - Lugnet, Drängsered

Under vintern 2023 naturvårdsgallrade pastoratet via Södra för att skapa en lövskog med variation, synliggöra kulturlämningar och förstärka rekreationsvärdena.

bebis, barn, dop, nyfiken

Dopet - livets fest

Barn, ung eller vuxen - vem du än är - välkommen att döpas.

Barn tar sylt på våffla.

Att kunna hjälpa minskar maktlösheten

Mat är akut och nödvändigt, men då många skäms över den situation de hamnat i och isolerar sig, är behovet av värdighet och upprättelse också angeläget. Många lever i utanförskap vilket påverkar barnens självbild och möjligheter till utveckling.

Källsjö kyrkogård, infoskylt, qr-kod

Guidade ljudvandringar på våra kyrkogårdar

Genom att lyssna på förinspelat material om lokala personer kan du antingen på hemmaplan eller på plats ta del av intressanta berättelser.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlådan. Du får vara anonym. För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten.

Förskolan Fröet

Fröet är en heltidsförskola i Svenska Kyrkans regi. Förskolan ligger i Skrea och har en avdelning som erbjuder förskoleverksamhet för barn i åldrarna 1-5 år med kristen profil. Vi har plats för ca 20 barn.

Skrea Fritidshem Senapskornet

Ett fritidshem med kristen profil.

Ordförandeklubba

Ansvar & organisation

Falkenbergs pastorat bildades 1 januari 2017 och består av 14 tidigare församlingar. Geografiskt ligger pastoratet i Falkenbergs kommun samt Torup (Hylte kommun).

Staplade böcker i skåp

Personuppgiftsbehandling

Falkenbergs pastorat vill vårda det förtroende som du som medlem eller anställd, förtroendevald och ideell medarbetare ger oss genom att hantera dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt.

Skor, fötter i ring

Lediga tjänster

Kom och bli vår kollega! Här hittar du lediga tjänster i Falkenbergs pastorat.

Barn viskar i örat på ledare

Kontakta oss

Söker du någon i personalen? Här hittar du de flesta anställda i Falkenbergs pastorat.

Dop, konfirmation, bröllop, begravning

Svenska kyrkan finns med dig i många skeden av ditt liv.

Barnkör, kyrka

Vår Församlingsinstruktion

Den 20 januari 2021 utfärdade domkapitlet Falkenberg pastorats Församlingsinstruktion. Ta gärna del av den.

Barn, ungdom, familj

Här finner du mängder av verksamheter för barn, ungdom och familjer! Alla aktiviteter sker i församlingarna.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Gå till källan

I tider när rykten snabbt sprids på nätet är det viktigt att kunna gå till källan och ta del av ursprungsinformationen. Den här sidan, som uppdateras utifrån aktualiteter, riktar sig till dig som vill ta reda på var Svenska kyrkan står i frågor där olika tolkningar eller missuppfattningar har spridits.