bebis, barn, dop, nyfiken
Foto: AdobeStock

Dopet - livets fest

Barn, ung eller vuxen - vem du än är - välkommen att döpas.

Kyrkan erbjuder trygghet och gemenskap genom dopet och i våra mötesplatser.
Tillsammans med prästen formar ni dopets upplägg, som till exempel vilken musik, solosång eller textläsning ni vill ha. Vi har många kyrkor och lokaler för dop och fest - och allt är gratis.
Den som döps blir samtidigt medlem i Svenska kyrkan.

S:t Laurentii kyrka är stängd mellan 1 okt 2023 till 24 mars 2024 på grund av energibesparing.

Bebis, tårta, dop, fest, barn

Planera dopet

I kyrkan innebär dopet alltid glädje och fest.

En präst räcker ett dopljus till en liten flicka. Föräldrarna står bakom.

Allt om dopet

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om dopet.

Vuxen, barn, öppen förskola, förälder, mamma, pappa

Öppna förskolor i Falkenbergs pastorat

Öppen förskola är en mötesplats för barn och vuxna. Här hittar du de platser och tider som är aktuella under terminerna.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Har du frågor om dopet?

0346-371 30 - gemensam reception för kyrkorna i Falkenberg och Skrea församlingar.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 00 - gemensam reception för kyrkorna i Ullared, Fagered, Källsjö, Älvsered, Gunnarp, Gällared, Krogsered, Torup, Kinnared, Drängsered, Rydöbruk.
Telefontid tis-fre kl 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 30 - gemensam reception för kyrkorna i Alfshög, Askome, Köinge, Okome, Svartrå, Vessige, Abild, Asige, Eftra, Slöinge och Årstad.
Telefontid mån-fre kl.  09-14.

0346-372 60 - gemensam reception för kyrkorna i Vinberg-Ljungby, Morup och Stafsinge.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

E-post: falkenbergs.pastorat@svenskakyrkan.se
Falkenbergs pastorat, Nygatan 41, 311 31 Falkenberg